Wybierz region

Wybierz miasto

    Pacjenta po kieszeni - rozmowa z Krystyną Kozłowską

    Autor: Lucyna Krysiak

    2006-12-04, Aktualizacja: 2006-12-04 03:47 źródło: Polska Dziennik Łódzki

    Lucyna Krysiak: Wiele szpitali wymusza na pacjentach i ich rodzinach kupowanie środków opatrunkowych, igieł jednorazowego użytku i wenflonów, tłumacząc to niskimi kontraktami i panującą biedą.

    Lucyna Krysiak: Wiele szpitali wymusza na pacjentach i ich rodzinach kupowanie środków opatrunkowych, igieł jednorazowego użytku i wenflonów, tłumacząc to niskimi kontraktami i panującą biedą. Czy jest to zgodne z prawem?

    Krystyna Kozłowska: - Nie. Pacjent w szpitalu powinien nieodpłatnie dostać wszystko, co gwarantuje mu ubezpieczenie zdrowotne. Często interweniujemy w takich wypadkach. Każdy dyrektor szpitala, podpisując kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, wie, co w ramach tego kontraktu powinien zapewnić choremu.

    A jeśli nie wywiązuje się wobec pacjenta z tej umowy?

    - NFZ może zmienić warunki kontraktu, obniżyć cenę punktu albo, rozpatrując ofertę danej placówki w przyszłości, po prostu ją odrzucić.

    Czy zasada ta dotyczy także leków? Wielu chorych, którzy trafiają do szpitala, musi je przynosić z domu...

    - Kiedy pacjent dostaje skierowanie do szpitala z powodu konkretnej choroby, powinien dostać leki ze szpitalnej apteki. Jeśli jednak stale przyjmuje leki, może je zabrać ze sobą. Nie dotyczy to sytuacji, kiedy na przykład ma zaostrzenie objawów choroby wieńcowej. W tej sytuacji leki powinien zapewnić szpital. To samo dotyczy preparatów przeciwnowotworowych, nawet jeśli są one drogie. Ostatnio nakłoniliśmy jeden z dolnośląskich szpitali, który obciążył pacjenta chorego na raka kosztami zakupu leków w wysokości 10 tysięcy złotych, aby zwrócił pieniądze pacjentowi.

    Czy każdy pacjent, który wyręczył szpital w zakupach, może liczyć na zwrot wydatkowanych pieniędzy?

    - Tak. Pacjenci, którzy zostali zmuszeni do takich zakupów, po naszej interwencji otrzymują zwrot pieniędzy, o ile te roszczenia są uzasadnione. Uruchomiliśmy m.in. w tym celu bezpłatną infolinię. Od poniedziałku do piątku pod numerem 0-800-190-590 dyżurują pracownicy biura, którzy są do dyspozycji pacjentów.

    Sonda

    Czy kary dla pijanych kierowców są za niskie?

    • tak (87%)
    • nie (11%)
    • nie wiem (2%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.