Możesz odstąpić od umowy, gdy cena wzrasta o ponad 8 proc.
Według nowych przepisów jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz odstąpić od umowy i nie poniesiesz żadnych kosztów. Co więcej, gdy biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w odwrotnej sytuacji musi obniżyć cenę imprezy.
Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem, ale tylko w trzech przypadkach:
gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa,
gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe,
gdy wzrosną kursy walut.
Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić.
Nie płacisz odstępnego, gdy rezygnujesz z powodu nadzwyczajnych okoliczności
Nowe prawo daje możliwość odstąpienia od umowy bez konsekwencji finansowych, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu wyjazdu, np. panuje tam epidemia, wybuchnie wulkan, jest zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator zwróci wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni.
Nie poniesiesz kosztów rezygnacji także wtedy, gdy biuro podróży zmieni główne warunki imprezy, np. jej miejsce, czas trwania czy rodzaj środka transportu. Gdy jednak wprowadzi do programu imprezy nieznaczne zmiany i zastrzegł sobie do tego prawo w umowie, takiego prawa nie masz.
Zmieniają się zasady dotyczące zawierania umów na odległość. Nowe przepisy dają możliwości odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy zawartej poza lokalem firmy. Może to być np. w domu klienta. Przepis nie działa jeśli sam zaprosiłeś agenta do siebie.
Za mało uczestników? Biuro musi cię zawiadomić, a termin określają przepisy
Biuro podróży może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. Nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić:
20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni,
7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni,
48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni.
Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im odszkodowania.
3 lata na dochodzenie roszczeń
Do tej pory reklamację trzeba było złożyć w ciągu 30 dni po zakończeniu wycieczki. Po 1 lipca ten termin znika. Zastrzeżenia do jakości usług powinieneś zgłosić jak najszybciej – najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu, jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata. Po tym czasie się przedawnią. Przedsiębiorca jednak nie ma wyznaczonego czasu na odpowiedź na reklamację. Wcześniej było to 30 dni.
Od 1 lipca reklamację możesz złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał ci wycieczkę. Nadal możesz się domagać obniżenia ceny oraz odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy.
Co z urlopem, gdy biuro podróży bankrutuje?
W przypadku niewypłacalności biura podróży od 1 lipca, turyści będą mogli kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie.
Akcja „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”
53 instytucje przygotowały porady pomocne dla turystów „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”. M.in. jak załatwić formalności on-line, jak płacić kartą za granicą, co zrobić w przypadku kłopotów z wynajmem samochodu. Informacje są na stronach uczestników projektu. M.in. Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Cyfryzacji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?