Zanim uczniowie przystąpili do debatowania, było wprowadzenie do tematu i rozmowy z muzealnikiem i rekonstruktorem z "Chrobry I" oraz z mjr Jerzym Adamczykiem, który uczestniczył w Powstaniu Warszawskim i działał w konspiracyjnej organizacji harcerskiej o nazwie "Walcząca Armia Krajowa" po II wojnie światowej. Mjr. Adamczyk opowiadał m.in. o swoich powojennych losach, jak w 1949 roku został aresztowany i skazany na więzienie a później na przymusową służbę wojskową w kopalni na Śląsku, w latach 50-tych ubiegłego wieku. Zapytany, czy po latach, z obecnym doświadczeniem zrobiłby to samo, co wówczas odpowiedział
- Raczej tak, choć po latach patrzy się na wiele spraw nieco inaczej - stwierdził Jerzy Adamczyk.
O wyposażeniu, umundurowaniu i uzbrojeniu powstańców warszawskich i powojennych partyzantów mówił Daniel Buszyński z Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola oraz z Grupy Rekonstrukcji Historycznej "Chrobry I".
W debacie uczestniczyły czteroosobowe zespoły z I Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół w Karsznicach, Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Zduńskiej Woli oraz z Zespołu Szkół Aktywności Zawodowej.
Zdecydowanie więcej argumentów padało "za" Żołnierzami Wyklętymi. Młodzi ludzie przypominali też, że w tamtych czasach nie było innego wyjścia jak walczyć na rożne sposoby z komunistycznym systemem ZSRR.
To była już druga debata historyczna, jaką w Zduńskiej Woli zorganizowały ZSZ nr 1 i Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola. Pierwsza była w listopadzie ubiegłego roku i dotyczyła niepodległości ( można o niej przeczytać tutaj:debataa historyczna w zduńskiej woli).
Zdaniem Remigiusza Witkowskiego, nauczyciela historii, który był pomysłodawcą debat, to formuła, dzięki której można sprawdzić, w jaki sposób młodzież postrzega przeszłość
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?