Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy w Zduńskiej Woli? MPK składa wniosek

Agnieszka Olejniczak
Jaworzno - jedno z pierwszych miast z elektrycznymi autobusami w Polsce.
Jaworzno - jedno z pierwszych miast z elektrycznymi autobusami w Polsce. Naszemiasto.pl
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli składa wniosek o dotację na zakup elektrycznych autobusów. Chodzi o cztery pojazdy wraz z ładowarkami w systemie na tzw. wtyczkę. Wiadomo, na których trasach miałyby jeździć.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli stara się o dotację na zakup autobusów elektrycznych. Spółka miejska chce skorzystać z jednej z ostatnich już okazji do zdobycia pieniędzy na transport niskoemisyjny.

Rada Miasta Zduńska Wola na ostatniej sesji zdecydowała o dokapitalizowaniu MPK na kwotę 3 mln 815 tys. zł. To pozwoli zabezpieczyć wkład własny niezbędny do wykazania we wniosku. Dodatkowy kapitał do MPK trafi w dwóch transzach w latach 2021 oraz 2022.

Jak twierdzi prezes MPK w Zduńskiej Woli Michał Płatek, przedsiębiorstwo ma w planie zakupienie czterech autobusów elektrycznych wraz z niezbędnym osprzętem. Postawiono na pojazdy, które są ładowane z tzw. wtyczki. Mają do nich być dostosowane kupione jednocześnie ładowarki. Będą zainstalowane w bazie MPK.

Autobusy elektryczne, jeśli uda się zdobyć dotację i zostaną zakupione, będą obsługiwały dwie linie w mieście. Jak tłumaczy prezes trzeba było je wskazać już na etapie składania wniosku, by przedstawić efekt ekologiczny.

Elektryczny transport planowany jest na początek na liniach nr 3 (Dworzec PKP - Marżynek) oraz nr 5 (ul. Długa - Sędziejowice).

Jeden elektryczny autobus, jak szacuje MPK, będzie kosztował około 2 mln zł netto. Wybrany wariant ma żywotność baterii na 5 do 7 lat. Dystans, jaki będzie mógł pokonać elektryczny pojazd ma wystarczyć na obsłużenie planowanych tras.

W konkursie o dofinansowanie projektów w ramach konkursu na rozwój transportu niskoemisyjnego pula do podziału wynosi 300 mln zł. Maksymalny poziom dofinansowania z Unii Europejskiej może wynieść 85 proc. wydatków kwalifikowanych. Wnioski są przyjmowane do 30 stycznia.

Zduńska Wola nie skorzystała z poprzednich konkursów na transport niskoemisyjny. Składano taki wniosek w 2017 roku, a le ówczesne władze spółki nie dopilnowały firmy go tworzącej i został odrzucony już na etapie oceny formalnej. Źle skonstruowano montaż finansowy. Nie uwzględniono VAT jako kosztów niekwalifikowanych. MPK nie dość, że nie zyskało dotacji, to straciło około 20 tys. zł, jakie zapłaciło firmie konsultacyjnej.

Tym razem, jak zapewnia prezes MPK Michał Płatek, wniosek jest przygotowany prawidłowo.

Radni przed głosowaniem w sprawie dokapitalizowania spółki sugerowali, by prezes skontaktował się z przewoźnikiem, który już używa elektrycznych autobusów. Sugerowano Jaworzno - jedno z pierwszych miast z elektrycznymi autobusami w Polsce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto