Teresa Woźniak, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi, przedstawiła radnym miejskim szczegóły projektu "Rowerowe Łódzkie".
Jak wyjaśniła, jest już po przetargu na dostawę, uruchomienie i eksploatację samoobsługowych wypożyczalni rowerów publicznych. Chodzi o wspólny projekt samorządu wojewódzkiego oraz samorządów dziesięciu miast, które chcą u siebie uruchomić stacje rowerów miejskich „Rowerowe Łódzkie”. Projekt jest ściśle powiązany z komunikacją kolejową i dotyczy miast, które są na trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy mają powstać stojaki rowerowe na rowery prywatne przy dworcach kolejowych, a wciągu niecałych czterech miesięcy stacje roweru publicznego i system ich obsługi.
W Zduńskiej Woli ma powstać 12 stacji z 96 rowerami. Będą to pojazdy czwartej generacji, z własnym terminalem zasilanym baterią słoneczną. To oznacza, że rower można zostawić nie tylko w stacji rowerowej, ale także w zwykłym stojaku na terenie miasta. Pojazdy będą miały GPS, więc zostaną namierzone i odstawione przez obsługę do stacji. Wszystkie rowery w Łódzkiem będą jednakowe. Będą szaro- srebrzyste.
Urząd Marszałkowski, który jest liderem projektu, zakłada, że rocznie rowery będą miały około 113 tysięcy wypożyczeń w Zduńskiej Woli.
Sugerowany cennik to 20 zł opłaty inicjalnej - wpłaty koniecznej przy wypożyczeniu roweru. Do 20 minut jazda ma być bezpłatna, do 40 minut kosztować złotówkę. Trzecia godzina to 5 zł. Opłaty za wypożyczenie będą stanowić dochody własne gminy.
System ma być gotowy do września tego roku. Potem ma działać sprawnie przez 6 lat. Na koniec przejdzie na własność samorządu.
„Rowerowe Łódzkie” zakłada powstanie 125 stacji dla tysiąca rowerów w dziesięciu miastach województwa. Mieszkańcy i przyjezdni będą mogli korzystać z rowerów bezpłatnie, do 20 minut. Stacje są tak rozstawione, by w tym czasie można było przemieszczać się pomiędzy nimi. Chodzi między innymi o skomunikowanie rowerowe z innymi środkami transportu, czyli autobusami i przede wszystkim ŁKA.
W „Rowerowym łódzkim” uczestniczą: Koluszki (22 stacje/126 rowerów), Kutno (13/110), Łask (8/48), Łowicz (12/96), Łódź (14/140), Pabianice (14/122), Skierniewice (9/72), Sieradz (12/104), Zduńska Wola (12/96) i Zgierz (11/88).
Dofinansowanie unijne wynosi około 12 mln zł. W przetargu wybrano ofertę opiewającą na prawie 24 mln złotych.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?