Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli czeka na promocję, zwiedzających i... pieniądze [zdjęcia]

Agnieszka Olejniczak
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach Agnieszka Olejniczak
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli, który jest obecnie filią Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola, ma otrzymać promocję dzięki pomysłowi z Budżetu Obywatelskiego. By ocalić zgromadzone w nim dziedzictwo, potrzeba jednak większego zaangażowania samorządu i pieniędzy. Opiekun skansenu Czesław Boczek przyznaje, że większość prac wykonuje z pomocą znajomych i dzięki sponsorom. Ale to na niewiele się zda bez koniecznych remontów lokomotyw.

Czesław Boczek, przez lata społeczny opiekun zabytków, jest już formalnie zatrudniony w Muzeum Historii Miasta i dba o eksponaty służbowo. Jak podkreśla, z koleją związany jest od 41 lat i wsiąkł w skansen doszczętnie. Sam jednak nie jest w stanie podołać wszystkim wyzwaniom. Na szczęście ma znajomych i pomoc od sponsorów.

- Gdyby nie moi przyjaciele i sponsorzy, nie było by tego co jest - uważa Czesław Boczek. - Mamy wielu przyjaciół i chciałby by te osoby, które tu pomagają były pamiętane.

Budynek olejarni wypiaskował dzięki pomocy Dawida Milczarka. Piasek potrzebny do zrobienia alejek dostał od Marka Gierczyńskiego, a Zenobia Radwańska zasponsorowała czyszczenie i odmalowanie pompy.

Skansen nie ma wydzielonej puli pieniędzy wprost z budżetu miasta. Działa w ramach muzeum. Potrzeby są natomiast ogromne. Remont jednej lokomotywy to koszt około 100 tys. zł. A pilnie potrzebuje napraw duma skansenu parowóz Ty246-22. Niestety, uzgodnić trzeba to z Muzeum Kolejnictwa, którego formalnie jest własnością.

- Różnie go nazywają: Amerykan, Truman - opowiada Czesław Boczek. - Ostatnio jak byliśmy w Warszawie, to zaczęli mówić, że chcą go zabrać. A ja powiedziałem: jakim prawem? Przecież on nigdy Warszawy nie widział! Ten ciężki sprzęt był tylko na przewozy towarowe Tarnowskie Góry - Gdynia. Ewentualnie do Krakowa jeździł.

Parowóz został wyprodukowany w Ohio w USA. W 1947 r. Polska zakupiła ich 100 sztuk. W Lokomotywowni Karsznice znajdowało się 70 takich parowozów. Ocalał ten jeden.

Obecnie na terenie Skansenu Lokomotyw w Zduńskiej Woli są:
Parowóz TKp-20 “Śląsk”
Parowóz TKh-4027 “Ferrum”
Parowóz TKb-10 “Baziel”
Parowóz Ty246-22 “Truman”
Parowóz Ty43-74 (1)
Parowóz Ol49-79
Parowóz Pt47-93
Parowóz Ty45-39
Parowóz Ty42-9
Parowóz Tr21-53
Parowóz TKt48-39
Lokomotywa spalinowa SM41-175
Lokomotywa spalinowa SM30-039
Lokomotywa spalinowa SM03-41
wagony osobowe i towarowe, wagonik kolejki na Gubałówkę, wirowy pług odśnieżny, dźwig o napędzie parowym, lokomobila.

Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli znajduje się przy ul. Kolejowej 6. Czynny jest od wtorku do piątku w godzinach 10-16 i w niedzielę w godzinach 11-16.

Bilet normalny kosztuje 5 zł, dla dzieci do lat 6 wejście jest bezpłatne. Młodzież do lat 16 płaci złotówkę. Opłata za przewodnika to 20 zł.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto