88 lat linii kolejowej Śląsk - Porty
1 marca 1933 roku pierwszy pociąg przejechał przez Karsznice. To był dzień otwarcia oficjalnego magistrali węglowej łączącej kopalnie ze Śląska z portem w Gdyni. Oto jak wyglądał rok 1933 i lata 30 ubiegłego wieku na zdjęciach.
Fotografie pochodzą z archiwum karszniczanki Feilksy Madalińskiej, a także z Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Pokazujemy także jak obecnie wyglądają stacje kolejowe i linia kolejowa w Zduńskiej Woli - Karsznicach.
Linia kolejowa Śląsk - Porty
W 1925 roku podjęto decyzję o budowie linii kolejowej, która połączyła Górny Śląsk z portem Gdynia. W 1930 roku budowę w Karsznicach zastopował światowy kryzys. Budowę dokończono w 1933 roku.
I właśnie wtedy uroczyście oddano do użytku całą trasę z Katowic do Gdyni - ponad 500 km. Uroczystość 1 marca 1933 roku rozpoczęła się w Karsznicach, a następnie delegaci pojechali pociągiem do Bydgoszczy.
Za budowę linii kolejowej odpowiedzialne było Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Na całej długości magistrali wybudowano 33 stacje kolejowe.
W latach 1965–1974 linia została zelektryfikowana.
Wraz z budową magistrali rozpoczęła się budowa osiedla dla kolejarzy. W Karsznicach, majątku należącym rodziny Wierzchlejskich, powstały bloki mieszkalne, domki dla kierownictwa, dom kultury, kościół. Wybudowano także parowozownię. Jej uroczyste otwarcie odbyło się 11 listopada 1933 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?