Autobusy elektryczne dla MPK w Zduńskiej Woli
Po roku od uzyskania obietnicy dotacji na elektryczne autobusy, są efekty w postaci ofert, jakie wpłynęły na przetarg ogłoszony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli. Otwarto je 15 października. Sprzedać elektryczne autobusy MPK chcę cztery firmy.
Do przetargu na elektryki zgłosiły się firmy Solaris Bus & Coach z ceną 10 mln 86 tys. zł oraz AUTOSAN, który wystawił cenę 11 mln 398 tys. 902 zł, a także MAN Truck & Bus Polska z ofertą 11 mln 408 tys. 200 zł i VOLVO BUS CORPORATION, która zaoferowała dostawę za 11 mln 368 tys. 840 zł.
MPK natomiast przeznaczyło na zakup autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami plug-in 10 mln 824 tys. zł.
MPK kupuje elektryczne autobusy
MPK w Zduńskiej Woli kupuje w przetargu 4 autobusy miejskie fabrycznie nowe, niskopodłogowe z napędem elektrycznym. Mają mieć długość co najmniej 11,8 metra do 12,2 metra. Firmy musza także zobowiązać się do dostawy montażu, podłączenia i pierwszego uruchomienie 4 sztuk, fabrycznie nowych, mobilnych ładowarek
przewodowych o mocy min. 40 kW każda.
Pojazdy pomieszczą 75 pasażerów. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Postawiono na pojazdy, które są ładowane z tzw. wtyczki.
Na zakup pojazdów i budowę stacji ładowania MPK uzyskało 8,5 mln zł dotacji z funduszy europejskich. W 85 proc. sfinansuje zakup Unia Europejska. 15 proc. wyłoży samorząd wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Zduńskiej Woli.
Zeroemisyjne autobusy w Zduńskiej Woli
W MPK w Zduńskiej Woli poczyniono już przygotowania do użytkowania elektrycznych autobusów. Na parkingu MPK wykonawca wybrany wybuduje wiatę, pod którą będą parkować i ładować się elektryczne autobusy.
Firma z Sieradza która wygrała przetarg na "Zaprojektowanie oraz kompleksowa budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Zduńskiej Woli", ma ukończyć to zadanie w rok. Koszt to 1,2 mln zł.
Autobusy na prąd zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy zduńskowolskiego MPK. Będą obsługiwały dwie linie w mieście. Trzeba było je wskazać już na etapie składania wniosku. Elektryczny transport planowany jest na początek na liniach nr 3 Długa/Pętla Wola – Dworzec PKP – Marżynek i 5 Długa/Pętla Wola – Dworzec PKP – Sędziejowice.
Efekty, jakie ma przynieść zakup elektrycznych autobusów, to zmniejszonej emisji hałasu oraz substancji zanieczyszczających emitowanych do powietrza i poprawa jakości powietrza. Ponadto dostosowanie taboru miejskiego do wymogów unijnych norm środowiskowych i technicznych, a standardów do wymagań pasażerów.
Wartość całego projektu zgodnie z umową o dofinansowanie to 12 mln 467 tys. zł Wysokość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zaś to 8 mln 442 tys. zł.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli powinno zamknąć i rozliczyć projekt w 2022 roku.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?