Spółka PKP Cargo Terminale ogłosiła przetarg na budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. To zadanie, na które miasto i powiat czeka od niemal 10 lat od pierwszego pomysłu na inwestycję. PKP tym razem na poważnie rozpoczyna działania. Na oferty w przetargu czeka do 17 maja.
Budowa Centralnego Terminalu Intermodalnego ma nastąpić w tym i przyszłym roku. Termin zakończenia inwestycji określono na 31 października 2023 r. Port ma budować kolejowa spółka, dla której władze wojewódzkie otworzyły specjalny nabór w konkursie na unijne dofinansowanie. Dostanie 46 mln zł z funduszy unijnych w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Co obejmuje przetarg na port multimodalny?
Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” będzie miał do wybudowania miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.
W zakres zadania wchodzi:
- Budowa płyty terminalu;
- Budowa jezdni z betonu asfaltowego;
- Budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych;
- Budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów osobowych;
- Budowa chodników i azyli;
- Budowa zbiorników retencyjnych;
- Budowa ogrodzenia terminalu;
- Budowa torów i rozjazdów;
- Budowa sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu;
- Budowa sieci wodociągowej wraz z hydrantową, w tym budowę wodociągu p. poż.;
- Budowa sieci kanalizacji sanitarnej;
- Budowa sieci kanalizacji deszczowej;
- Budowa sieci teletechnicznych.
- Budowa budynku socjalnego
- Budowa budynku hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników wraz z instalacjami wewnętrznymi
- Budowa wiaty stalowej nad strefą wjazdową;
- Budowa konstrukcji bramowej;
- Montaż zapór drogowych;
Terminal multimodalny w Karsznicach z unijnych funduszy
Spółka PKP Cargo Terminale dostanie na port multimodalny w Karsznicach 46 mln zł z unijnych funduszy. Pieniądze zostały przeznaczone na sfinansowanie budowy portu multimodalnego na 22 hektarach w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach.
Teren 22 ha w Karsznicach jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Kolejowa spółka oszacowała koszt terminalu na 76 mln zł. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót. Pierwotny plan zakładał, że budowa ruszy w 2021 roku, a zakończy się w 2023. Plany teraz skorygowano, ale zakończenie nadal możliwe jest w przyszłym roku.
By kolejowe spółki mogły ubiegać się o dofinansowanie, starały się także samorządy. Urząd Miasta Zduńska Wola i Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli nieodpłatnie przekazały inwestorowi dokumentację Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola - Karsznice. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie.
– Od samego początku wspieramy spółkę PKP Cargo Terminale w realizacji inwestycji. Zmodyfikowaliśmy projekt oświetlenia ulicy Karsznickiej pod kątem budowy portu. Przekazaliśmy niezbędną dokumentację projektową i raport z wykonanych przez miasto badań. Wkrótce wydamy decyzję środowiskową, która jest konieczna do rozpoczęcia inwestycji – twierdzi prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora. – Wspólnie z władzami powiatu od lat zabiegam o budowę portu w naszym mieście. Jest to wielka szansa nie tylko dla Zduńskiej Woli, jak również dla całego regionu.
Plany na port multimodalny
MOF Zduńska Wola - Karsznice to przedsięwzięcie rodem z 2013 roku, które miało być realizowane przez kilka samorządów: powiat łaski, miasto Zduńska Wola, gminy Zduńska Wola i Sędziejowice oraz powiat zduńskowolski. Projekt, przewidujący m.in. powstanie w Karsznicach portu przeładunkowego oraz łącznika między trasą ekspresową S8 a krajową drogą nr 482, zakładano, że inwestycja kosztować będzie 272 mln zł.
Zduńska Wola definitywnie zrezygnowała z planów budowy portu multimodalnego w Karsznicach w czerwcu 2016 roku, gdy wniosek miasta przepadł w Komisji Europejskiej. Miał otrzymać dofinansowanie w ramach programu Łącząc Europę, ale okazało się, że nie było szans na zebranie wkładu własnego.
Fiasko przygotowań dotyczący budowy portu miało być tez powodem odwołania w 2015 roku ze stanowiska wiceprezydenta Pawła Jegiera, który pilotował to zadanie. Będący wówczas wiceprezydentem Czesław Rybka, uważał że inwestorem nie powinno być miasto. A Prawo i Sprawiedliwość będące w koalicji uznało, że 22 hektary w Karsznicach trzeba włączyć do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szukać inwestora.
Z projektu MOF udało się jedynie zrealizować łącznik do S8. Droga o długości 4,5 km od Marzenina w gminie Sędziejowice do Michałowa w gminie Zduńska Wola. Inwestycja kosztowała około 25 mln zł. Została oddana do użytku w 2019 roku.
Terminal multimodalny w Karsznicach. Plany od dziesięciolecia
Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika, przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.
Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.
Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.
W 2016 roku drogi prezydent Niedźwieckiego i PiS się rozeszły. Ale i plany budowy portu się nie powiodły. Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.
Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.
W lipcu 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy.
Spółka Centralny Terminal Multimodalny złożyła wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach do konkursu w 2020 roku. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej. Ale w 2021 roku samorząd województwa łódzkiego ogłosił nowy konkurs, w którym mógł zgłosić się po pieniądze tylko Centralny Terminal Multimodalny. I dofinansowanie w wysokości 46 mln zł otrzymał.
W lutym 2022 roku natomiast podpisano list intencyjny pomiędzy PGE oraz PKP. Obie spółki zamierzają inwestować w Zduńskiej Woli i działać na bazie przyszłego portu multimodalnego. Ma być to też sposób na transformację obszaru części województwa po likwidacji kopalni Bełchatów.
W Zduńskiej Woli Karsznicach ma powstać Konsorcjum Transportu Kombinowanego. To wspólne przedsięwzięcie spółek państwowych PGE i PKP przy udziale samorządu województwa łódzkiego. Porozumienie ma służyć stworzeniu konsorcjum transportowego w Łódzkiem. Będzie to współpraca na rzecz połączenia transportu kolejowego z drogowym przy wykorzystaniu istniejącej i nowej bazy logistycznej, jak zapowiadają partnerzy. Podstawą przedsięwzięcia ma być planowany Centralny Port Multimodalny w Karsznicach.
W realizację inwestycji zaangażowały się PGE Polska Grupa Energetyczna ze spółką Betrans, która od prawie 20 lat świadczy usługi transportowe na rzecz sektora wydobywczo-wytwórczego, oraz PKP Cargo Terminale, odpowiedzialna za rozwój i obsługę sieci terminalowych w Polsce.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?