Budżet województwa łódzkiego przyjęty. Co z przebudową obwodnicy w Zduńskiej Woli?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Udostępnij:
Zaledwie pół miliona złotych zaplanowano na przebudowę ulic Łaskiej i Łódzkie, czyli drogi wojewódzkiej nr 482 w Zduńskiej Woli. Sejmik wojewódzki tyle chce wydać na remont w 2022 roku. Co to oznacza dla mieszkańców miasta?

Przebudowa obwodnicy za pół miliona?

Droga wojewódzka nr 482, czyli ciąg ulic Łaskiej i Łódzkiej w Zduńskiej Woli ma być wreszcie przebudowana. Ale na 2022 rok zaplanowano w wojewódzkim budżecie tylko 500 tys. zł. Co więc będzie zrobione za tę kwotę?

7 grudnia radni sejmiku wojewódzkiego uchwalili budżet województwa łódzkiego na przyszły rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową. Jednym z zadań inwestycyjnych jest rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę. Na ten wydatek przewidziano jedynie 500 tys. zł. Dopiero w kolejnych latach ma być wydanych 9 mln zł, a całość zadania do roku 2025 wyceniono na 10 mln 95 tys. 28 zł.

Tymczasem Urząd Marszałkowski chwali się, że przyszłoroczny budżet będzie rekordowy. Dochody ustalono w wysokości 1 227 093 557 zł a wydatki 1 236 111 869 zł. W 2022 roku Województwo Łódzkie nie będzie zaciągało żadnych nowych zobowiązań długoterminowych.

Co zapisano w budżecie o obwodnicy Zduńskiej Woli?

Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę ma kosztować 500 tys. zł

Wartość kosztorysowa zadania realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi w latach 2018 - 2025 wynosi 10.095.028 zł. Realizacja zadania w całości finansowana jest z budżetu Województwa Łódzkiego.

Efektem realizacji zadania będzie poprawa stanu technicznego drogi wojewódzkiej i obiektów mostowych, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i przepustowości drogi oraz polepszenie dostępności terenów przyległych do drogi wojewódzkiej.

Do 2019 roku wydatkowano środki w wysokości 545.028 zł na opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę. W 2020 roku kontynuowano prace przygotowawcze w zakresie realizacji inwestycji, bez ponoszenia nakładów finansowych.

W 2021 roku wydatki to 50.000 zł na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.

W 2022 roku planowane wydatki w wysokości 500.000 zł przeznaczone zostaną
na kontynuację prac przygotowawczych i rozpoczęcie rozbudowy drogi na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę. W latach następnych zaplanowane wydatki w łącznej wysokości 9.000.000 zł przeznaczone zostaną na rozbudowę drogi wojewódzkiej.

Dokumentacja prawie gotowa

Dopiero we wrześniu 2021 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przebudowy obwodnicy zduńskowolskiej. Wojewódzki Zarząd Dróg przy realizacji inwestycji będzie musiał uwzględnić wiele zaleceń, które mają chronić przyrodę i ograniczyć negatywny wpływ hałasu na osiedla mieszkalne.

– Sprawa była niezwykle złożona, badanie dokumentów zajęło RDOŚ więcej czasu niż wynika to z ustawy. W lipcu tego roku dyrekcja ostatecznie określiła, jakie działania przy przebudowie drogi musi uwzględnić Wojewódzki Zarząd Dróg, by zmniejszyć negatywne oddziaływania na środowisko – wyjaśnia Konrad Pokora.

Po przedstawieniu raportu do wglądu publicznego prezydent mógł zakończyć formalną procedurę i wydał decyzję środowiskową. Wojewódzki Zarząd Dróg ma więc zielone światło do realizacji przebudowy.

Ulica Łódzka i Łaska do przebudowy

Długość odcinka, jaki będzie przebudowany na terenie Zduńskiej Woli, to 4,8 km. Inwestycja będzie realizowana z wyłączeniem pewnych odcinków, o czym zdecydowano po konsultacjach z mieszkańcami i w porozumieniu z samorządem. Chodzi między innymi o skrzyżowanie z ulicą Dąbrowskiego oraz rondo Solidarności, które jest już docelowym skrzyżowaniem.

Nowy wygląd ma zyskać odcinek ulicy Łaskiej oraz Łódzkiej od wiaduktu karsznickiego do ronda na ul. Sieradzkiej.

W ramach przebudowy powstanie sześć nowych rond. Od strony Karsznic pierwsze będzie na skrzyżowaniu Łaskiej z ul. Ceramiczną. Kolejne ulic Bema, Łaskiej i Łódzkiej, następne na skrzyżowaniu Łódzkiej z ulicami Konwaliową i Struga, kolejne Łódzkiej z ul. Spacerową i Moniuszki, następne Łódzkiej z Kilińskiego i ostatnie ul. Łódzkiej z ul. Getta Żydowskiego.

Pozostałe drogi, czyli ul. Dąbrowskiego i Mostowa będą podłączone pod drogę wojewódzką skrzyżowaniami zwykłymi.

Konsultacje i obietnice

Konsultacje, jakie przeprowadzano w Zduńskiej Woli w marcu oraz w maju 2019 roku przyniosły zmiany, jakie wprowadzono pod naciskiem mieszkańców i przedstawicieli samorządów.

Projektanci w Ratuszu dwukrotnie prezentowali rozwiązania, jakie przyjęli w projekcie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 482 na ternie Zduńskiej Woli. Za pierwszym razem, na tych pomysłach mieszkańcy nie zostawili suchej nitki.

Najwięcej kontrowersji wzbudził pomysł na przebudowę skrzyżowania ulic Łaskiej - Łódzkiej i Bema. Postanowiono by z ulicy Bema wyjazd był tylko w prawo. Według projektantów, rondo im tam "nie wchodziło".

Projekt w pierwotnej wersji projektantów zakładał też, że od ul. Karsznickiej do ul Bema będą trzy pasy - trzeci środkowy z wysepkami służyć ma do lewoskrętów. Na skrzyżowaniu Struga - Konwaliowa i Łódzka rondo, a ulice Długa oraz Lipowa połączone, ale odcięte od Łódzkiej. Rondo na skrzyżowaniu ze Spacerową, a ze Szkolnej wyjazd tylko w prawo. Rondo na skrzyżowaniu z Kilińskiego, a z Pomorskiej wyjazd tylko w prawo. Za to naprzeciwko wyjazd dla karetek ze szpitala.
Skrzyżowanie z ul. Dąbrowskiego pozostanie bez zmian, a na skrzyżowaniu z Getta Żydowskiego będzie rondo. I wreszcie ulica Mostowa miała mieć tylko wyjazd na obwodnicę bez możliwości wjazdu.

Do projektu zgłoszono około 30 poprawek. Większość została w nowym planie przebudowy drogi ujęta. Po raz drugi projektanci przebudowy drogi wojewódzkiej 482 spotkali się z mieszkańcami Zduńskiej Woli w maju.

Postulaty mieszkańców spełniono co do skrzyżowania z ul. Bema. Przewidziano tam rondo z możliwością dojazdu w każdym kierunku. Z opracowania wyłączono natomiast skrzyżowania ulic Łódzkiej i Dąbrowskiego oraz Łódzkiej i Mostowej, by zachować tam istniejący układ komunikacyjny.

Budżet województwa łódzkiego przyjęty. Co z przebudową obwod...

Radosław Fogiel o komisji śledczej ws. Pegasusa w Sejmie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie