Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z remontem dworca PKP w Zduńskiej Woli? Miasto chce wycofać się z projektu

Redakcja
Agnieszka Olejniczak
Przebudowa dworca PKP w Zduńskiej Woli oraz terenu wokół niego, jaką w partnerstwie z miastem miała przeprowadzić spółka PKP PLK stanęła pod znakiem zapytania. Koszty okazały się wyższe niż zakładano, a samorząd nie chce wydawać więcej.

Władze Zduńskiej Woli są gotowe wziąć na siebie remont dworca PKP i odstąpić od porozumienia zawartego z PKP PLK w sprawie przebudowy. Poszło o pieniądze. Pierwotnie samorząd zgodził się na udział własny w wysokości około 2,3 mln zł. Obecnie, po przetargach rozpisanych na zadanie, wychodzi, że Zduńska Wola musiałaby wyłożyć około 5 mln zł. Prezydent Konrad Pokora uważa, że to zbyt wysoka kwota, jak na zakres planowanych prac.

– Przebudowa dworca, parking na 5 miejsc, zadaszenie i chodniki miałyby kosztować prawie 12 mln 400 tysięcy złotych. Zwróciliśmy się do partnera o ustalenie dokładnej kwoty jaka byłaby udziałem miasta – twierdzi Konrad Pokora. Zaznacza, że miasto wycofa się z umowy, jeśli koszty przerosną możliwości samorządu. – Jeśli dostaniemy oficjalne pismo potwierdzające, że oczekiwany wkład to 5 milionów złotych, to taka będzie decyzja. Zgadzamy się, ale na 3 miliony.

W tym roku w budżecie miasta na projekt dworcowy zaplanowano 700 tys. zł. W tej kwocie jest między innymi przyłączenie ogrzewania z Miejskich Sieci Cieplnych. Na kolejne lata w Wieloletniej Prognozie Finansowej przewidziano razem 2,3 mln zł. To tyle pieniędzy, jak wylicza wiceprezydent Paweł Szewczyk, że miasto jest w stanie samo poradzić sobie z uporządkowaniem terenu wokół dworca oraz odnowieniem budynku.

Samorządowcy deklarują, że jeśli zapadnie decyzja o wycofaniu się z projektu pod nazwą "Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”, to jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z przygotowaniem projektu na miejska inwestycję. Zduńska Wola posiada Program Funkcjonalno -Użytkowy. Trzeba jednak zrobić projekt techniczny.
Zakres to przede wszystkim przebudowa skrzyżowania Szadkowska - Kilińskiego - Słowackiego na rondo oraz wybudowanie kilkudziesięciu miejsc parkingowych. Ponadto odnowienie budynku dworca i położenie nowych chodników wokół.

– Skrzyżowanie, czyli wygodny układ komunikacyjny i dojazd do dworca oraz miejsca parkingowe to priorytetowa sprawa - uważa wiceprezydent Paweł Szewczyk.

– Liczymy pieniądze przede wszystkim - dodaje prezydent Konrad Pokora.

Projekt, jaki miał być realizowany wspólnie z koleją i finansowany z unijnych funduszy Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi zakładał, że na dworce w Zduńskiej Woli, Strykowie Głownie i Pabianicach przeznaczonych zostanie około 25,5 mln zł. Z tego na Zduńską Wole szacowano koszty na 5 mln zł. Wkład własny maista miał wynieść 2,3 mln zł. Na tyle opiewa umowa podpisana w marcu 2019 roku.

Po dwóch przetargach rozpisanych przez PKP PLK okazało się, że wykonawcy oczekują zapłaty w wysokości około 59 mln zł. Sama przebudowa dworca w Zduńskiej Woli miałaby kosztować wówczas prawie 12,4 mln zł. A udział miasta wzrósłby do 4,9 mln zł.

W zakres prac w Zduńskiej Woli miało wchodzić odnowienie budynku dworca zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków: skucie tynku i wypiaskowanie oryginalnej cegły oraz wymiana dachu. Ponadto zadaszenie dościa do przejścia podziemnego, budowa parkingu na 5 miejsc, przebudowa chodników wokół budynku, oświetlenie i budowa zadaszonego dworca autobusowego.

Zdaniem samorządu taką kwotę można spożytkować rozsądniej. – Będziemy rozmawiać z powiatem o przebudowie skrzyżowania, bo konieczne jest uporządkowanie spraw własności dróg, by miały jednego zarządcę. Konieczna jest budowa kilkudziesięciu miejsc parkingowych. Jesteśmy w stanie w najbliższych latach to zrealizować – przekonuje wiceprezydent Paweł Szewczyk. – Budynek wymaga odświeżenia, a teren wokół dostosowania do nowo wybudowanych peronów.

Komunikat prasowy PKP PLK:

PLK powtórzą przetarg na budowę węzłów przesiadkowych w woj. łódzkim
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłoszą nowy przetarg na zaprojektowanie i budowę węzłów przesiadkowych w Strykowie, Głownie i Pabianicach. Efektem będzie lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu i poprawa komfortu podróży w regionie. Inwestycja realizowana wspólnie z samorządami umożliwi wygodne przesiadki między koleją a innymi środkami komunikacji. Szacunkowa wartość zadania to 37 mln zł.
W związku z tym, że władze miasta Zduńska Wola nie wyraziły woli na zwiększenie finansowania, PLK zostały zmuszone do unieważnienia poprzedniego postępowania przetargowego pn.: „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla projektu „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują, że we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego w trybie pilnym ogłoszą nowe postępowanie na pełen zakres prac z wyłączeniem robót będących w zakresie miasta Zduńska Wola. Miasto zobowiązało się wcześniej do remontu budynku i zagospodarowania placu przed dworcem.
Celem inwestycji jest stworzenie na stacjach Pabianice, Stryków i Głowno zintegrowanych węzłów multimodalnych, które ułatwią przesiadkę z pociągu do innego środka transportu np. autobusu, samochodu. W ramach zadania powstanie również nowy przystanek Pabianice Północ.

Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Środki z RPO mają pokryć 85% kosztów inwestycji a 15% będzie stanowił wkład PLK i samorządów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto