Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dopłaty do przywracanych połączeń autobusowych. Urząd wojewódzki przyjmuje wnioski

Redakcja
Tylko do 12 sierpnia samorządy mogą składać do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego wnioski na dofinansowanie przywrócenia połączeń autobusowych. W województwie łódzkim do podziału jest ponad 15 mln zł. Dopłata do wozokilometra to 1 zł. Przepisy uchwalonej ustawy nie mają zastosowania do przewozów, które realizowane są w ramach komunikacji miejskiej.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych ma dofinansowywać przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. A ustawa w życie weszła 18 lipca.

Jak informuje ministerstwo infrastruktury, 1 sierpnia 2019 r. zatwierdzony został plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na rok 2019, na podstawie którego rozdysponowano pomiędzy poszczególne województwa. Od 2 sierpnia urzędy wojewódzkie przyjmują wnioski od samorządów.

- To kolejny obok Funduszu Dróg Samorządowych stworzony w krótkim czasie mechanizm, który znacząco poprawi dostępność transportową terenów poza dużymi aglomeracjami – twierdzi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Jak informuje Łódzki Urząd Wojewódzki, wnioski składać można do 12 sierpnia. Pierwsze przewozy z wykorzystaniem środków funduszu powinny zostać uruchomione we wrześniu tego roku, jak zakłada rząd. Do 20 sierpnia wnioski będą weryfikowane, a od 23 sierpnia ma rozpocząć się podpisywania umów z samorządami. Po zawarciu umowy samorządy maja niezwłocznie wybrać operatora usługi, czyli firmę przewozową.

Do podziału w województwie łódzkim jest 15 mln 586 tys. 487 zł. Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału pieniędzy będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Jednocześnie samorząd terytorialny będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

Na mocy uchwalonej ustawy, utworzony zostanie państwowy fundusz celowy – Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dysponentem będzie minister właściwy do spraw transportu, natomiast obsługę bankową zapewniał będzie Bank Gospodarstwa Krajowego.

Środki Funduszu pochodzić będą głównie z wpływów z tytułu: opłaty emisyjnej, opłaty zastępczej, opłaty paliwowej, dochodów z kar pieniężnych i grzywien oraz opłat i zezwoleń pobieranych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego i Wojewódzkich Inspektorów Transportu Drogowego, z budżetu państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto