Druga szansa dla kolejowej spółki na port multimodalny w Karsznicach

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Udostępnij:
Centralny Port Multimodalny w Karsznicach może jeszcze powstać. Kolejowa spółka musi tylko złożyć wniosek o pieniądze. Specjalnie dla niej władze wojewódzkie otworzyły nabór w konkursie na unijne dofinansowanie.

Port multimodalny? Jest konkurs i pieniądze

Kolejna szansa na port multimodalny w Karsznicach. W ubiegłym roku się nie udało, pomimo zaangażowania dwóch spółek kolejowych. Tym razem specjalnie dla nich otwarto konkurs na wniosek o dofinansowanie. Muszą go tylko złożyć.

- Kolejny zwrot akcji w sprawie terminala kontenerowego na terenach objętych Miejskim Obszarem Funkcjonalnym Zduńska Wola-Karsznice. Wszystko wskazuje na to, że wniosek spółki Centralny Terminal Multimodalny otrzyma dofinansowanie.
Zarząd Województwa Łódzkiego wygospodarował na ten cel dodatkowe pieniądze i wezwał spółkę do złożenia wniosku o dofinansowanie w trybie pozakonkursowym. Dokumenty muszą trafić do Łódzkie.pl do końca lutego 2022 r. - poinformował na Facebooku wójt gminy Sędziejowice, która sąsiaduje z inwestycją.

Na stronie Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego ukazało się ogłoszenie o naborze dla wniosku o dofinansowanie projektu pod nazwą „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach”. Zaznaczono, że o dofinansowanie może ubiegać się jedynie spółka PKP CARGO TERMINALE. Wybór projektu do dofinansowania nastąpi w trybie pozakonkursowym.

Zarząd województwa naprawia w ten sposób ubiegłoroczną sytuację, gdy dofinansowanie w konkursie na port multimodalny dostało Kutno. Terminal w Zduńskiej Woli trafił na listę rezerwową. Samorząd województwa, który dysponuje unijnymi funduszami w ramach RPO zapewniał wtedy, że karsznicki projekt ma szansę na pieniądze, gdyby pojawiły się oszczędności. Teraz miały się pojawić dodatkowe pieniądze.

Chodzi o 46 mln zł z unijnych funduszy na sfinansowanie budowy portu multimodalnego na 22 hektarach w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach. Teren 22 ha w Karsznicach jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Kolejowa spółka oszacowała koszt terminalu na 76 mln zł. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót. Pierwotny plan zakładał, że budowa ruszy w 2021 roku, a zakończy się w 2023. Na przeszkodzie, po raz kolejny, stanął brak dofinansowania.

Port multimodalny z kolejowym wsparciem

- PKP CARGO widzi zasadność zbudowania hubu multimodalnego w Zduńskiej Woli, gdyż będzie on służył obsłudze ładunków na międzynarodowych szlakach handlowych północ-południe i wschód-zachód - informuje Krzysztof Losz Rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.

Kolejowe spółki PKP S.A. i PKP CARGO S.A., które w 2019 roku powołały specjalnie dla tego projektu spółkę Centralny Terminal Multimodalny, złożyły wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach do konkursu w 2020 roku. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej.

By kolejowe spółki mogły ubiegać się o dofinansowanie, starały się także samorządy. Urząd Miasta Zduńska Wola i Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli nieodpłatnie przekazały inwestorowi dokumentację Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola - Karsznice. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. To ten wniosek ma teraz ponownie złożyć kolej.

MOF Zduńska Wola. Porozumienie samorządów

MOF Zduńska Wola - Karsznice to przedsięwzięcie rodem z 2014 roku, które miało być realizowane przez kilka samorządów: powiat łaski, miasto Zduńska Wola, gminy Zduńska Wola i Sędziejowice oraz powiat zduńskowolski. Projekt, przewidujący m.in. powstanie w Karsznicach portu przeładunkowego oraz łącznika między trasą ekspresową S8 a krajową drogą nr 482, zakładano, że inwestycja kosztować będzie 272 mln zł.

Zduńska Wola definitywnie zrezygnowała z planów budowy portu multimodalnego w Karsznicach w czerwcu 2016 roku, gdy wniosek miasta przepadł w Komisji Europejskiej. Miał otrzymać dofinansowanie w ramach programu Łącząc Europę, ale okazało się, że nie było szans na zebranie wkładu własnego.

Fiasko przygotowań dotyczący budowy portu miało być tez powodem odwołania w 2015 roku ze stanowiska wiceprezydenta Pawła Jegiera, który pilotował to zadanie. Będący wówczas wiceprezydentem Czesław Rybka, uważał że inwestorem nie powinno być miasto. A Prawo i Sprawiedliwość będące w koalicji uznało, że 22 hektary w Karsznicach trzeba włączyć do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szukać inwestora.

Z projektu MOF udało się jedynie zrealizować łącznik do S8. Droga o długości 4,5 km od Marzenina w gminie Sędziejowice do Michałowa w gminie Zduńska Wola. Inwestycja kosztowała około 25 mln zł. Została oddana do użytku w 2019 roku.

Port multimodalny w Karsznicach ciągle w planach

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika, przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.

Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.

W 2016 roku drogi prezydent Niedźwieckiego i PiS się rozeszły. Ale i plany budowy portu się nie powiodły. Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.

W lipcu 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy.

Radosław Fogiel o komisji śledczej ws. Pegasusa w Sejmie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie