Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczny autobus w Zduńskiej Woli. Na razie na testach

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Od wtorku MPK w Zduńskiej Woli testuje autobus elektryczny. To przymiarka do wprowadzenia takich pojazdów do taboru przewoźnika. Spółka ma zakupić 4 takie pojazdy.

Elektryczny autobus na testach w Zduńskiej Woli

Od dziś (8 grudnia) przez najbliższy tydzień Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli będzie testować autobus elektryczny na liniach miejskich i podmiejskich. Jutro (9 grudnia) wyjeżdża na linię nr. 6, jak informuje MPK.

Autobus jest Marki RAFAKO. Autobus wersji miejskiej wyposażony jest w 24 miejsca siedzące i 42 miejsc stojących. Posiada dwa wejścia niskopodłogowe. Za napęd odpowiada silnik elektryczny.

Elektryczne autobusy w Zduńskiej Woli

MPK obecnie przygotowuje przetarg na dostawę elektrycznych autobusów. Najwcześniej procedura wyboru autobusów ruszyć może w styczniu. Zaplanowano, że pojazdy wyjadą na zduńskowolskie ulice pod koniec 2021 r. Autobusy na prąd zastąpią najstarsze pojazdy we flocie MPK.

Autobusy elektryczne będą cztery, a do nich niezbędna infrastruktura, czyli stacje ładowania oraz przyłącze energetyczne. W 85 proc. sfinansuje inwestycję i zakupy dla Zduńskiej Woli Unia Europejska. 15 proc. wyłoży samorząd wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Zduńskiej Woli.

Wartość całego projektu MPK Zduńska Wola to ponad 12 mln zł. Spółka przewozowa zakupi 4 autobusy elektryczne oraz przygotuje dla nich niezbędną infrastrukturę. Do każdego autobusu będzie stacje ładowania, a także wiata. Trzeba też zbudować nowe przyłącze energetyczne i stację trafo, jak wyjaśnia prezes MPK w Zduńskiej Woli Michał Płatek.

Wniosek MPK o dotacje unijną na zakup autobusów elektrycznych zakłada, że zakupione zostaną 4 autobusy na prąd. Pojazdy będą miały 12 metrów długości i pomieszczą 75 pasażerów. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Postawiono na pojazdy, które są ładowane z tzw. wtyczki.

Autobusy elektryczne będą obsługiwały dwie linie w mieście. Trzeba było je wskazać już na etapie składania wniosku, by przedstawić efekt ekologiczny.

Elektryczny transport planowany jest na początek na liniach nr 3 (Dworzec PKP - Marżynek) oraz nr 5 (ul. Długa - Sędziejowice).

Jeden elektryczny autobus, jak szacuje MPK, będzie kosztował około 2 mln zł netto. Wybrany wariant ma żywotność baterii na 5 do 7 lat. Dystans, jaki będzie mógł pokonać elektryczny pojazd ma wystarczyć na obsłużenie planowanych tras.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto