Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak ma wyglądać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Miasto podsumowało ankietę z mieszkańcami ZDJĘCIA

OPRAC.: jj
Transport ma być wygodny, cichy i spokojny
Transport ma być wygodny, cichy i spokojny mat. UM Zduńska Wola, naszemiasto.pl, jj
Jak ma wygladać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Transport ma być wygodny, cichy i spokojny, a w Zduńskiej Woli powinny się łączyć różne środki lokomocji - wynika z opracowanej wspólnie z mieszkańcami strategii rozwoju elektromobilności. Miasto podsumowało ankietę z mieszkańcami.

- Miasta na całym świecie przeżywają rewolucję transportową. Nie wynika ona tylko z pojawienia się pojazdów na prąd. Zmienia się myślenie o tym, komu służyć mają miejskie ulice, place czy chodniki – tłumaczy Michalina Łagunionok z Biura Strategii i Rozwoju Miasta. I podaje przykłady:

Amsterdam czy Kopenhaga zwężają drogi dla ruchu kołowego, by poszerzyć ścieżki rowerowe. Madryt chce wyrzucić ze śródmieścia samochody spalinowe, a warszawski Nowy Świat w weekendy zmienia się w długi deptak. Za wjazd do londyńskiego centrum nie tylko starym, ale nawet fabrycznie nowym dieslem trzeba zapłacić minimum 12,5 funta, a w dni robocze w godzinach pracy aż 24 funty! – Mieszkaniec wygrywa z samochodem

– podsumowuje Michalina Łagunionok.

Jak ma wyglądać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Miasto podsumowało ankietę z mieszkańcami

Urzędnicy i eksperci przyjrzeli się Zduńskiej Woli. Przez kilka miesięcy analizowali ruch samochodowy, rowerowy i pieszy. Rozmawiali z mieszkańcami, zbierali ankiety ( o ankietach na temat elektromobilnosci w Zduńskiej Woli można przeczytać tutaj: miasto pyta mieszkańców o elektromobilność) , prowadzili webinaria i spacery badawcze.

Zduńskowolanie dostrzegają uciążliwość ruchu samochodowego. Zaczynamy rozumieć, że hałas, spaliny i korki negatywnie wpływają na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Zauważamy też, że samochody zawładnęły miejską przestrzenią. Zastawiają chodniki, skwery, podwórka

– wymienia Michalina Łagunionok.

Transport ma być wygodny, cichy i spokojny

Jak ma wyglądać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Miasto po...

W naszych inwestycjach transportowych już od dwóch lat staramy się równoważyć potrzeby różnych uczestników ruchu. Skończyliśmy z zasadą, że najważniejszy w mieście jest kierowca. Są też rowerzyści, piesi, coraz więcej osób jeździ na hulajnogach. Ich potrzeby są równie ważne, a może nawet ważniejsze, bo wybierają cichy i ekologiczny sposób komunikacji

– zauważa Paweł Szewczyk, wiceprezydent Zduńskiej Woli.

Jak ma wyglądać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Miasto podsumowało ankietę z mieszkańcami

Strategia uporządkuje i przyspieszy zmiany. Miasto już zabiera się za porządkowanie sieci ścieżek rowerowych. Wiele z nich nagle się urywa, brakuje podjazdów, oznakowanie jest niejasne. – W dużej mierze to efekt tego, że Zduńską Wolę przecinają drogi miejskie, powiatowe i wojewódzkie. Zarządzają nimi różne podmioty, które dotąd nie współpracowały. Teraz podejmując inwestycje uzgadniamy z nimi swoje projekty – mówi wiceprezydent Paweł Szewczyk.- Kierowcy muszą liczyć się z tym, że coraz częściej na zduńskowolskich ulicach pojawiać będą się pasy wydzielone dla rowerzystów. W ten sposób zaczynamy łączyć ścieżki rowerowe, jak przy pl. Wolności, a jednocześnie zmuszamy kierowców do zdjęcia nogi z gazu, dzięki czemu uspokajamy ruch – dodaje Szewczyk.

Nowoczesny transport miejski ma też ułatwiać mieszkańcom łączenie różnych środków lokomocji.- Na przykład rowerem lub hulajnogą podjeżdżasz do przystanku, a dalej podróżujesz autobusem– mówi Michalina Łagunionok. Do tego potrzeba nowoczesnych wiat przystankowych ze stojakami na jednoślady i ładowarkami. Zmieniać musi się też sama komunikacja miejska. Na cichą, wygodną i lepiej dopasowaną do potrzeb mieszkańców.

Jak ma wyglądać elektromobilność w Zduńskiej Woli? Miasto podsumowało ankietę z mieszkańcami

Miasto pozyskało 8,5 mln zł dotacji na zakup elektrycznych autobusów oraz budowę stacji ich ładowania, a zduńskowolskie MPK przygotowuje się do zakupu 4 elektryczmnych autobusów ( Można o tym porzeczytać tutaj: Zduńska Wola będie miałą autobusy elektryczne]

Mając „Strategię rozwoju elektromobilności dla Miasta Zduńska Wola do roku 2035”, będzie można starać się fundusze zewnętrzne na przykład na publiczne stacje ładowania pojazdów elektrycznych lub kolejne stacje rowerów publicznych. Na przygotowanie strategii Zduńska Wola dostała 50 tys. zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto