Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości. Druga tura konsultacji w Izabelowie i Szadku we wtorek

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Drugi etap konsultacji przebiegu Kolei Dużych Prędkości. W wtorek spotkanie w Izabelowie w gminie Zduńska Wola oraz w Szadku.

Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje etap drugi

Mieszkańcy dowiedzą się jak ich uwagi po jesiennych konsultacjach wpłynęły na decyzje projektantów. W drugiej turze konsultacji przedstawione zostaną trzy warianty przebiegu Kolei Dużych Prędkości.

Od 24 marca trwają się konsultacje dotyczące przebiegu Kolej Dużych Prędkości
na ponad 200-kilometrowym odcinku między Łodzią i Wrocławiem. Jak zapowiadają projektanci, mieszkańcom mają zostać przedstawione uszczegółowione rozwiązania projektowe wraz z rozwiązaniami technicznymi.

Terminy drugiej tury konsultacji z mieszkańcami

29.03.2022 (wtorek) godz. 16:00 – Gmina Zduńska Wola - Sala gimnastyczna przy Szkole Podstawowej we wsi Izabelów, Izabelów 50, 98-220 Zduńska Wola
29.03.2022 (wtorek) godz. 20:00 – Szadek - Szkoła Podstawowa w Szadku, ul. Prusinowska 4, 98-240 Szadek

Jesienią podczas konsultacji prezentowane były cztery warianty przebiegu oznaczone są numerami: 41 (pomarańczowy), 42 (jasnoniebieski), 43 (zielony) oraz 44 (granatowy). Pierwszy biegnie najbardziej na północ i przecina gminę Szadek, ostatni przebiega korytarzem południowym przez gminę Zduńska Wola i Zduńską Wolę.

Nowe warianty przebiegu konsultowane obecnie są trzy i zostały oznaczone numerami 51 - czerwony, 52 - filoetowy, oraz 53 - żółty. Przebieg aktualnych 3 hybrydowych wariantów W 51, W52, W53 powstał z połączenia poprzednich 4 wariantów W 41, W42, W43 i W44.

Szczegółowe mapy można znaleźć TUTAJ:
WARIANT 51
WARIANT 52
WARIANT 53

Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone.

Konsultacje etap drugi

Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który jest inwestorem, studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego przygotowuje konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański. Opracowanie dotyczy budowy linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwach: łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim, w powiatach: łódzkim, pabianickim, łaskim, zduńskowolskim, sieradzkim, ostrzeszowskim, wieruszowskim, kępińskim, oleśnickim, namysłowskim, oławskim i wrocławskim.

Inwestor, czyli CPK, chce przygotować dokumentację do 2024 roku. W kolejnych latach miałyby zacząć się już prace przy budowie, a w 2028 roku miałby zostać oddany do użytku odcinek szybkiej kolei Łódź - Wrocław.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut, a do Wrocławia do 70 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

KDP i CPK. Co to za inwestycje?

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

 Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.

Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.

 Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę. Jak wynika z harmonogramów GDDKiA, podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/h w pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej). Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia (od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”). W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią.

Kolej Dużych Prędkości. Druga tura konsultacji w Izabelowie ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto