Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje dla gminy Zduńska Wola w Izabelowie ZDJĘCIA

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje dla gminy Zduńska Wola w Izabelowie
Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje dla gminy Zduńska Wola w Izabelowie Agnieszka Olejniczak
W poniedziałek, 22 listopada w Izabelowie mieszkańcy gminy Zduńska Wola mogli uczestniczyć w konsultacjach i zapoznawać się z przebiegiem Kolei Dużych Prędkości. Licznie z tego skorzystali.

Konsultacje KDP w Izabelowie

Mieszkańcy gminy Zduńska Wola mają jasno sprecyzowane stanowisko. Nie chcą, by przez ich wsie biegła linia Kolei Dużych Prędkości.

Szczególnie negatywnie mieszkańcy ocenili wariant 44, tak zwany granatowy, który przecina między innymi Wojsławice, Tymienice i Izabelów. Nie tylko przechodzi przez najbardziej zaludnione tereny, ale także w bliskości kilku przedsiębiorstw. Między innymi Klimeko w Dionizowie. Właściciel firmy dowiedział się o planowanej trasie KDP kilka tygodni temu. Podobnie jak większość mieszkańców, którzy zjawili się na konsultacjach.

W Szkole Podstawowej w Izabelowie uczestniczyło w spotkaniu kilkaset osób. Ponad trzy godziny przekonywali inwestora i projektantów, że pomysł szybkiej kolei jest zły.

Konsultacje czterech wariantów

Prezentowane są cztery warianty przebiegu. Kolejne oznaczone są numerami: 41 (pomarańczowy), 42 (jasnoniebieski), 43 (zielony) oraz 44 (granatowy). Pierwszy biegnie najbardziej na północ i przecina gminę Szadek, ostatni przebiega korytarzem południowym przez gminę Zduńska Wola i Zduńską Wolę.

Mieszkańcy na spotkaniach proszeni są o wypełnienie ankiety. Można to zrobić także w Internecie. Ankieta dla mieszkańców dostępna jest TUTAJ

Konsultacje w naszym regionie przeprowadza konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański.
Projektanci zostali wybrani do opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla projektu "Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny". Inwestorem jest rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny.

Czego dowiedzieli się mieszkańcy?

Największe kontrowersje wzbudził wariant granatowy, który nie jest do przyjęcia zarówno przez mieszkańców gminy Zduńska Wola, jak i przez jej władze. Przeciwny temu przebiegowi jest też samorząd Zduńskiej Woli oraz władze powiatu zduńskowolskiego.

Na spotkaniu konsultacyjnym mieszkańcy dowiedzieli się, że ostateczny przebieg korytarza, w jakim poprowadzona zostanie linia kolejowa, wybrany zostanie do połowy roku 2022. A do końca tego roku mogą wypowiedzieć się w ankietach. I między innymi głosy mieszkańców będą brane pod uwagę przy wyborze wersji inwestorskiej.

Najłatwiej wypełnić ankietę w Internecie, ale także władze gminy Zduńska Wola, jak zapewnia zastępca wójta Antoni Wujda, gotowe są pomóc. W Urzędzie Gminy można ankiety wypełnić i oddać oraz uzyskać pomoc, obejrzeć mapy.

Korytarz, czyli ziemia jaka będzie przeznaczona pod inwestycję będzie miał od 50 do 100 metrów szerokości. Wszystkie skrzyżowania z drogami publicznymi będą bezkolizyjne, ale nie wszystkie drogi będą przejezdne. Zgodnie z przepisami, pozostaną te, oddalone od siebie o 3 km, ale decyzje mają zapadać na etapie projektowania.

Cała linia ma być ogrodzona, podobnie jak to jest z autostradami. Wzdłuż torów przebiegać mają drogi serwisowe, dostępne dla mieszkańców. Planowane są także ekrany akustyczne.

Inwestor, czyli CPK, chce przygotować dokumentację do 2024 roku. W kolejnych latach miałyby zacząć się już prace przy budowie, a w 2028 roku miałby zostać oddany do użytku odcinek szybkiej kolei Łódź - Wrocław.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut, a do Wrocławia do 70 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

Wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości zakładają, że etap konsultacji zakończy się w tym roku. W roku 2022 ma być gotowe studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. I także w przyszłym roku na jego podstawie spółka CPK wybierze ostatecznie wariant, który będzie realizowany.

Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to za pół roku, na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone.

Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje dla gminy Zduńska Wola w Izabelowie

Kolej Dużych Prędkości. Konsultacje dla gminy Zduńska Wola w...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto