Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości przez Zduńską Wolę. Samorządy konsultowały projekt

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolej Dużych Prędkości i Centralny Port Komunikacyjny - te dwie inwestycje były konsultowane z samorządami powiatu zduńskowolskiego. Projekt KDP, który kilka lat temu wzbudzał ogromne kontrowersje w regionie, powraca. Ale tym razem jest na etapie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Kolej Dużych Prędkości przez Zduńską Wolę

Kolej Dużych Prędkości to już nie tylko odległe plany, ale całkiem realna perspektywa. Budowa KDP ma być powiązana z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, a spółka CPK jest już po przetargach na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W sprawie inwestycji odbyło się także spotkanie konsultacyjne z samorządami w Zduńskiej Woli.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny na początku lipca wybrała najkorzystniejsze oferty w dwóch przetargach na prace przygotowawcze Kolei Dużych Prędkości dla odcinków: Łódź–Sieradz–Wrocław i Wrocław–Świdnica–Wałbrzych–granica z Czechami. To łącznie ponad 260 km nowej linii kolejowej, na której pociągi będą się rozpędzały do 250 km/h.

Pierwsze z postępowań dotyczy planowanej nowej linii kolejowej nr 85 na odcinku: Łódź–Sieradz Północny i nr 86: Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny. To łącznie ok. 200 km. Drugie to nowa ponad 60-kilometrowa linia kolejowa nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa. Przedmiotem zamówienia są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, tak zwane STEŚ, czyli kluczowa dokumentacja przedprojektowa.

Dla odcinka Łódź - Sieradz wybrano ofertę za 38,1 mln zł. Studium ma przygotować konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria.

W ramach przygotowania dokumentacji przewidziano konsultacje z samorządami. I właśnie takie spotkanie odbyło się w Zduńskiej Woli.

Władzom miasta i gmin, przez które przebiegać ma KDP przedstawiono plany inwestycyjne w zakresie budowy nowych linii kolejowych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o przebieg linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, na odcinku Pabianice - Zduńska Wola. Spotkania zorganizowała spółka CPK w zduńskowolskim Inkubatorze Inicjatyw Społecznych.

Celem spotkania informacyjno-konsultacyjnego, jak informuje powiat zduńskowolski, było przedstawienie zweryfikowanych wariantów przebiegu linii KDP na odcinku Pabianice – Zduńska Wola. To efekt prac pierwszego etapu przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Przedstawicielom samorządów wyjaśniano szczegóły planowanych rozwiązań, odnoszących się między innymi do sugestii otrzymanych od samorządów w trakcie ubiegłorocznych spotkań z pracownikami Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Lokalne władze miały też dowiedzieć się, jakie będą dalsze działania spółki.

W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci jednostek samorządu terytorialnego, w tym przedstawiciele władz powiatu zduńskowolskiego, Zduńskiej Woli, gminy Zduńska Wola oraz Szadku przez których obszar przebiegać mają planowane trasy linii Kolei Dużych Prędkości.

Kolej Dużych Prędkości coraz bliżej

Efektem budowy nowej linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań będzie przede wszystkim włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w system transportu kolejowego. Istotnie skróci się ponadto czas jazdy w relacjach pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz Wrocławiem. Ma to przyczynić się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego pomiędzy tymi miastami. Dodatkowo spowodować ma przeniesienie części ruchu z odcinka Warszawa – Poznań istniejącej linii kolejowej nr 3, a to zwolni jej przepustowość. To z kolei ma stwarzać korzystne warunki do rozwoju ruchu pasażerskiego regionalnego i towarowego.

Nowe linie nr 86 i 87 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, jako kontynuacja odcinka Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz, stworzą szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Wrocławiem i całym Dolnym Śląskiem. Umożliwią także uruchomienie komunikacji kolejowej do Kępna i Wieruszowa, tworząc atrakcyjne czasowo połączenia zarówno w kierunku wschodnim do Łodzi, CPK oraz Warszawy, jak i zachodnim do Wrocławia - zapowiada spółka CPK.

Nowe linie 267 i 268 Żarów – granica państwa umożliwią uruchomienie szybkich pociągów pomiędzy Wrocławiem a granicą kraju oraz miejscowościami w południowej i południowo-zachodniej części województwa dolnośląskiego, w tym Jelenią Górą.

Kolejowe konsultacje i kontrowersje

KDP od lat wzbudza w regionie kontrowersje. Projekty przedstawiane w latach 2008 - 2018 nie podobały się ani samorządom, ani mieszkańcom.

Przebieg KDP konsultowany był już w trzech wariantach. Obecnie przygotowany to wariant numer cztery. Na mapkach zaznaczony jest kolorem ciemnoniebieskim.

Kolej Dużych Prędkości przez Zduńską Wolę. Samorządy konsult...

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto