Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej dużych prędkości w Zduńskiej Woli i regionie. Będą kolejne konsultacje

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolejna tura konsultacji przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości zaplanowana została na marzec i kwiecień. Projektanci mają przedstawić warianty wybrane po pierwszych konsultacjach, prowadzonych jesienią 2021 roku.

Konsultacje przebiegu KDP druga tura

Jeszcze w marcu ruszy druga tura konsultacji przebiegi Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem. Na odcinku między innymi w Szadku i gminie Zduńska Wola, a także w Łasku zaplanowane warianty wzbudziły ogromne kontrowersje.

Mieszkańcy maja teraz poznać decyzje, jakie zapadły po spotkaniach i dowiedzieć się czy wzięto pod uwagę ich zdanie. Wyrażali je między innymi w ankietach. Jak informuje spółka Centralny Port Komunikacyjny, która jest inwestorem kolei, wpłynęło kilkanaście tysięcy opinii i uwag do proponowanych wariantów.

Konsultacje społeczne w drugiej turze na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego prowadzi konsorcjum, które przystąpiło do opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla projektu Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwach: łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim, w powiatach: łódzkim, pabianickim, łaskim, zduńskowolskim, sieradzkim, ostrzeszowskim, wieruszowskim, kępińskim, oleśnickim, namysłowskim, oławskim i wrocławskim. Wyznaczono już terminy drugiej tury konsultacji.

Konsultacje społeczne z mieszkańcami druga tura

24.03.2022 (czwartek)
godz. 12:00 – Łódź – W trakcie uzgodnień
24.03.2022 (czwartek)
Godz. 19:30 – Pabianice - Szkoła Podstawowa w Petrykozach, Petrykozy 52, 95-200 Pabianice
25.03.2022 (piątek)
godz. 15:00 – Dobroń – Sala OSP, ul. Pabianicka 1, 95-082 Dobroń

25.03.2022 (piątek)
godz. 19:30 – Łask - OSP w Bałczu, Bałcz 19, 98-100 Łask

28.03.2022 (poniedziałek)
godz. 16:00 – Lutomiersk - Gminny Ośrodek Kultury w Lutomiersku, Pl. Jana Pawła II 13, 95-083 Lutomiersk

28.03.2022 (poniedziałek)
godz. 20:00 – Wodzierady – OSP Chorzeszów, Chorzeszów 16B, 98-105 Wodzierady

29.03.2022 (wtorek)
godz. 16:00 – Gmina Zduńska Wola - Sala gimnastyczna przy Szkole Postawowej we wsi Izabelów, Izabelów 50, 98-220 Zduńska Wola

29.03.2022 (wtorek)
godz. 20:00 – Szadek - Szkoła Podstawowa w Szadku, ul. Prusinowska 4, 98-240 Szadek

30.03.2022 (środa)
godz. 15:00 - Sieradz Gmina - Sala Konferencyjna Urzędu Gminy, Armii Krajowej 5, 98-200 Sieradz

30.03.2022 (środa)
godz. 19:00 – Sieradz Miasto – w trakcie uzgodnień

31.03.2022 (czwartek)
godz. 15:00 – Błaszki - Centrum Kultury w Lubanowie, Lubanów 27, 98-235 Lubanów

31.03.2022 (czwartek)
godz. 19:00 – Wróblew - „OSP Reymontówka”, Charłupia Wielka, 98-285 Wróblew

01.04.2022 (piątek)
godz. 16:00 – Brzeźnio - Sala OSP, Kliczków Mały 4A, 98-275 Kliczków Mały

01.04.2022 (piątek)
godz. 19:30 - Sala OSP w Brąszewicach, ul. Górna 4, 98-277 Brąszewice

04.04.2022 (poniedziałek)
godz. 20:00 – Klonowa - Dom Strażaka w Klonowej, Złoczewska 7, 98-273 Klonowa

05.04.2022 (wtorek)
godz. 16:00 – Galewice - Sala OSP Galewice, ul. Wieruszowska 8, 98-405 Galewice

05.04.2022 (wtorek)
godz. 20:00 – Wieruszów - Hala Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II, ul. Warszawska 123A, 98-400 Wieruszów

Kolej Dużych Prędkości. Kiedy wariant ostateczny?

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy ubiegłego roku.

W przypadku ponad 200-kilometrowego odcinka między Łodzią i Wrocławiem w drugim etap konsultacji na przełomie marca i kwietnia mają zostać zaprezentowane mieszkańcom uszczegółowione rozwiązania projektowe wraz z rozwiązaniami technicznymi.

Konsultacje czterech wariantów

Podczas konsultacji jesienią 2021 roku prezentowane były cztery warianty przebiegu. Kolejne oznaczone są numerami: 41 (pomarańczowy), 42 (jasnoniebieski), 43 (zielony) oraz 44 (granatowy). Pierwszy biegnie najbardziej na północ i przecina gminę Szadek, ostatni przebiega korytarzem południowym przez gminę Zduńska Wola i Zduńską Wolę.

Korytarz, czyli ziemia jaka będzie przeznaczona pod inwestycję, będzie miał od 50 do 100 metrów szerokości. Wszystkie skrzyżowania z drogami publicznymi będą bezkolizyjne, ale nie wszystkie drogi będą przejezdne. Zgodnie z przepisami, pozostaną te, oddalone od siebie o 3 km, ale decyzje mają zapadać na etapie projektowania.

Cała linia ma być ogrodzona, podobnie jak to jest z autostradami. Wzdłuż torów przebiegać mają drogi serwisowe, dostępne dla mieszkańców. Planowane są także ekrany akustyczne.

Inwestor, czyli CPK, chce przygotować dokumentację do 2024 roku. W kolejnych latach miałyby zacząć się już prace przy budowie, a w 2028 roku miałby zostać oddany do użytku odcinek szybkiej kolei Łódź - Wrocław.

Podczas konsultacji prowadzonych w 2021 roku zdecydowany sprzeciw wobec tzw. wariantu granatowego złożyły zarówno samorząd gminy Zduńska Wola, jak i mieszkańcy. Wariant ten miałby przebiegać między innymi przez wsie Tymienice i Izabelów, przecinając te miejscowości. Konieczne byłoby zburzenie wielu domów, często nowo wybudowanych. Mieszkańcy zawiązali komitet, który zajmował się przygotowanie petycji przeciwko przebiegowi KDP i koordynował akcję wypełniania ankiet podczas konsultacji.

Podobny sprzeciw wywołał w gminie Szadek wariant zielony, który odcinał część miejscowości położonych między Szadkiem a Zduńską Wolą. Zaplanowano tam między innymi umiejscowienie węzła kolejowego i łącznic, wpinających KDP do tak zwanej magistrali węglowej Śląsk - Porty.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut, a do Wrocławia do 70 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

Wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości zakładają, że w roku 2022 ma być gotowe studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. Na jego podstawie spółka CPK wybierze ostatecznie wariant, który będzie realizowany.

Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone.

W grudniu 2021 roku spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie budowy odcinka KDP w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

– Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.) – podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto