- Modernizujemy linię kolejową nr 131, łączącą Śląsk i bałtyckie porty. Prace usprawnią przewóz ładunków oraz podróże między regionami - zapowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
W Herbach Nowych na Śląsku budowane jest Lokalne Centrum Sterowania oraz trwa przebudowa torów na odcinkach Kalina - Herby Nowe, Herby Nowe - Wręczyca, Miedźno - Działoszyn oraz w stacjach Herby Nowe, Wręczyca, Miedźno. Natomiast już w województwie łódzkim na odcinku Rusiec Łódzki - Chociw Łaski powstaje nowy tor i sieć trakcyjna. Na stacji Chociw Łaski powstają nowe rozjazdy, w Kozubach i Siedlcach Łaskich prace trwają przy peronach.
Jak zapowiada PKP PLK, efektem prac będzie lepsza oferta przewozów pasażerskich oraz zwiększenie możliwości transportowych kolei między Śląskiem a Gdynią. PLK podpisały we wrześniu 2019 roku umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Herby Nowe - Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Prace zakończą się w połowie 2023 r. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Wykonawcą robót jest ZUE S.A. na odcinku Rusiec Łódzki (km 137,500) – Zduńska Wola Karsznice (km 170,212), a zadanie nosi nazwę „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.
To jedna z największych inwestycji kolejowych za ponad 1,2 mld zł, dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Stacje z nowymi peronami
PLK zwiększają komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na stacji Chociw Łaski wybudowana zostanie nowa kładka nad torami wyposażona w windy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Chociw Łaski i na przystanku Siedlce Łaskie przewidziana jest budowa nowych peronów.
Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.
PKP PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy kolejnych odcinków linii nr 131: Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie oraz Twarda Góra – Tczew.
Linia 131 jest linią magistralną o znaczeniu państwowym, zelektryfikowaną, dwutorową, należącą do sieci międzynarodowych linii transportu kombinowanego AGTC, jako korytarz linii CE-65.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?