Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto się złoży na port przeładunkowy w Karsznicach?

Agnieszka Olejniczak
Nadal żadna ze spółek kolejowych nie chce uczestniczyć w projekcie budowy platformy multimodalnej w Karsznicach. To oznacza, że wkład własny do przedsięwzięcia muszą zapewnić samorządy. Zduńska Wola i powiat oraz gmina Zduńska Wola ostatnio ujęły to zadanie w swoich wieloletnich prognozach finansowych.

Zduńska Wola zdecydowała się uwzględnić wydatek na budowę platformy multimodalnej w wysokości 5 mln zł. Będzie rozłożony na lata 2016 - 2019. w Tym roku ma to być 61,5 tys. zł, w przyszłym i w 2018 po około 1,5 mln zł oraz w 2019 - 2 mln zł.

Kwota wpisana do WPF Zduńskiej Woli jest niższa, niż pierwotnie wynikało z wyliczeń samorządu przedstawionych partnerom. Sugerowano, że miasto weźmie na siebie wydatek ponad 6 mln zł i tyle samo oczekiwano na przykład od powiatu zduńskowolskiego.

Na budowę portu przeładunkowego w Karsznicach w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego możliwe jest pozyskanie dotacji z Komisji Europejskiej. Miasto złożyło aplikację do programu "Łącząc Europę", do którego nabór zostanie zakończony 16 lutego. Do wniosku dołączona powinna być symulacja, jak finansowane będzie przedsięwzięcie. Jak przekonuje wiceprezydent Beata Turlakiewicz, bez tego Zduńska Wola dostanie mniej punktów. Może to zaważyć na ocenie wniosku i przyznaniu dofinansowania.

Tak zwany montaż finansowy przygotowany przez miasto zakładał, że każdy z samorządów, jakie uczestniczą w porozumieniu dotyczącym MOF, da coś od siebie. Próbowano też namówić na udział w projekcie Urząd Marszałkowski. Na razie nie a z jego strony deklaracji finansowych. Ale niektóre samorządy podjęły stosowne uchwały.
Najwcześniej zrobiła to gmina Sędziejowice wykładając 300 tys. zł. Gmina Zduńska Wola daje 250 tys. zł. Ostatnio dołączył też powiat zduńskowolski, zapisując 2 mln zł.

Uzbierane na wkład własny około 7,5 mln zł to jednak ciągle zbyt mało. Choć KE może dofinansować inwestycje nawet w 85 proc., to obecne wyliczenia firmy doradczej mówią o spodziewanych 61 proc. Do tego VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym. To oznacza, że na wkład własny potrzeba 27 mln zł, przy planowanym całkowitym koszcie około 59 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto