Olbrzymi "kret" na S8. Maszyna TBM jedzie przez województwo łódzkie do Warszawy

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolejne noce utrudnień na drogach w województwie łódzkim. Trwa transport maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Wjechał już na S8.

Widowiskowy transport maszyny do drążenia tunelu przejeżdża nocami przez nasz region. Maszyna TBM jedzie w konwoju, a do przewodu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o szerokości 9 m i długość 74 m.

Olbrzymi „kret” transportowany jest w elementach. Zmierza z Opola do Rzeszowa przez Warszawę. Będzie drążył tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Specjalna maszyna o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m jedzie teraz przez S8 w kierunku Warszawy.

Noc z 16 na 17 listopada (środa/czwartek). Transport wyjedzie na drogę ekspresową S8 z parkingu ADR o godz. 22. W okolicy MOP Czerniewice (km 367) planowana jest obowiązkowa 45-minutowa pauza. Po jej zakończeniu przejazd będzie kontynuowany do kolejnego parkingu ADR, który usytuowany jest za węzłem Rawa Mazowiecka (km 398). Transport dotrze tu 17 listopada (czwartek) ok. godz. 5. Ze względu na obowiązujące przepisy w tym miejscu konieczne będzie zrobienie co najmniej 24-godzinnej przerwy. Ze względu na fakt, że przejazd odbywa się tylko nocą, w praktyce przerwa potrwa ok. 40 godzin.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór alternatywnej trasy. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Noc z 18 na 19 listopada (piątek/sobota). Wyjazd z parkingu ADR nastąpi 18 listopada (piątek) ok. godz. 23. Transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. Przewidujemy, że między północą a godz. 1, opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego. Około godziny 5:30 dotrze do węzła Janki w ciągu drogi ekspresowej S8, gdzie zaplanowano postój do 19 listopada (sobota) do godziny 22:00.

Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór trasy alternatywnej, jednak jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

W czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S8 pomiędzy węzłami Kowiesy i Janki, możliwe będą utrudnienia na jezdni w kierunku Warszawy.
Około godziny 23:30 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany w rejonie MOP-u Gurba. Około północy transport przejedzie S8 w rejonie węzła Mszczonów Północ, gdzie pojazdy jadące w kierunku Warszawy będą mogły zjechać na drogę krajową nr 50. Dojadą nią do węzła Wiskitki, gdzie możliwy będzie wjazd na autostradę A2 w kierunku Warszawy.

Przerwę 45 minutową (od 00:45 do 1:30) zaplanowano w rejonie MOP Krze Duże (zamknięty ciąg główny S8 dla maszyny TBM) - wówczas ruch pojazdów będzie zapewniony po jezdni obsługującej MOP.
Na węźle Młochów około godziny 3:20 zator drogowy utworzony za kolumną w kierunku Warszawy będzie rozładowany z wykorzystaniem ronda węzłowego.

Ruch pojazdów w kierunku Wrocławia będzie odbywał się bez utrudnień.

Noc z 19 na 20 listopada (sobota/niedziela).19 listopada (sobota) o godzinie 22:00 transport maszyny TBM wyruszy drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy i węzła Opacz. Następnie drogą ekspresową S2 oraz ulicami Warszawy dotrze do węzła Lubelska (S17) ok. godz. 6:00, gdzie zaplanowano kolejny postój w ciągu S17 do 20 listopada (niedziela) do godz. 22:00.

W czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S8 z węzła Janki do węzła Opacz, a następnie S2 do węzła Lubelska, może tworzyć się zator na jezdni S8 w kierunku Warszawy oraz S2 w kierunku Terespola.

Transport, po wyjeździe z węzła Janki, będzie poruszał się drogą ekspresową S8. Następnie około godz. 23:00 na węźle Opacz konwój zjedzie na drogę ekspresową S2 (jezdnię zbiorczo-rozprowadzającą) w kierunku Terespola. Około północy kolumna przejedzie przez węzeł Warszawa Lotnisko, co spowoduje utrudnienia na ciągu głównym S2 w kierunku węzła Lubelska. Następnie na węźle Puławska (przed tunelem S2) kolumna zjedzie z drogi ekspresowej i będzie poruszała się po drogach miejskich (ul. Puławska, Pileckiego, Ciszewskiego, Rodowicza Anody, Dolina Służewiecka, Wilanowska, Przyczółkowa) w godz. 00:30 - 3:00.
Na węźle Wilanów w ciągu S2 (wylot z węzła w kierunku Terespola) zaplanowano 45-minutową przerwę.
Około godz. 4:00 transport maszyny TBM będzie poruszał się drogą ekspresową S2 w kierunku Terespola (całą szerokością jezdni). Około godziny 5:00 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany z wykorzystaniem jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na węźle Patriotów.
Okoły godziny 6:00 transport rozpocznie postój na jezdni S17 na węźle Lubelska. Kierowcy jadący od Zakrętu (DK2) będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu.

Maszyna TBM jedzie do Rzeszowa

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem z portu Santander do Szczecina. Z portu do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej jadą lądem.

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. To nie zmienia faktu, że te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu.

Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton. Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) są szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.

- Trzeba pamiętać, że obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty) pracują. A gdy taki „gigant” wjedzie na jeden z nich, ten musi „odpocząć”, tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określi ten czas na co najmniej pięć minut. W związku z tym, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku - informuje GDDKiA.

Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami.

Ładunki rozpoczęły podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport jedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Olbrzymi "kret" na S8. Maszyna TBM jedzie przez województwo...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kajakiem pływał wśród rekinów - zobacz wywiad z Janem Skwarą

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie