Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy odcinek drogi S14 będzie realizowany. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą

Redakcja
W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA podpisano umowę na realizację pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14.
W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA podpisano umowę na realizację pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14. Marcin Bereszczyński
Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem autostradowym. Podpisana została umowa na projekt i budowę pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Lublinek do węzła Łódź Teofilów. Odcinek 12,2 km zbuduje konsorcjum Budimex - Strabag za 561,8 mln zł w ciągu 32 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Chociaż termin zakończenia prac powinien nastąpić w połowie 2022 roku, to wykonawca deklaruje, że postara się zakończyć budowę do końca 2021 roku.

Droga ekspresowa S14 to zachodnia obwodnica Łodzi. domknie ring autostradowy, który tworzą autostrada A2 od północy, autostrada A1 od wschodu i droga ekspresowa S8 od południa. Trasa S14 jest ważna dla mieszkańców Łodzi, Aleksandrowa Łódzkiego, Pabianic, Zgierza i Konstantynowa Łódzkiego, a także dla mieszkańców całego kraju, którzy przemieszczają się po Polsce.

Podpisanie umowy między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcą Budimex - Strabag odbyło się w towarzystwie ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Co ciekawe, minister schował się w cieniu posła PiS Waldemara Budy, kandydata na prezydenta Łodzi. Być może dlatego, że minister wcześniej sugerował, że S14 może nie powstać, bo w programie budowy dróg krajowych i autostrad, który wyceniony był na 196 mld zł, a rząd dysponował kwotą 107 mld zł. Przy podpisaniu umowy zapewnił, że obiecywał wybudowanie tej drogi i słowa dotrzymał. Co prawda dodał, że stało się to dzięki determinacji łódzkich parlamentarzystów. Minister zarzucał opozycji sejmowej, że nie pomagała, w wręcz szkodziła tej inwestycji.

- Politycy, co mieli do zrobienia, to zrobili. Czas na inżynierów - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Przypomnijmy, że poprzedni przetarg na budowę S14 trzeba było anulować, bo oferty były wyższe niż budżet na inwestycję. Drugi przetarg odbył się w formule optymalizuj i buduj. Optymalizacja będzie polegała na okrojeniu jednego z czterech węzłów południowego odcinka. Węzły Łódź Lublinek, Łódź Retkinia i Konstantynów Łódzki powstaną w całości, jak planowano pierwotnie. Węzeł Łódź Teofilów będzie przejezdny w trasie S14, ale bez zjazdów w stronę Łodzi i Aleksandrowa Łódzkiego. Te zjazdy będzie można dobudować, ale nie w ramach tej inwestycji.

Mateusz Walasek, radny PO, nazwał to pogrzebem węzła Teofilów.

- Podpisanie umowy na pierwszy odcinek S14 to tylko częściowy sukces, bo problemem jest brak węzła. Droga będzie prowadzi w pola Antoniewa. Nie tak miało być - podsumował Mateusz Walasek.

Zobacz też: Budowa S14. Eurovia zrezygnowała z kontraktu na projekt i budowę zachodniej obwodnicy Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto