Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port multimodalny przeszedł Zduńskiej Woli koło nosa? Dofinansowanie poszło do Kutna

Redakcja
Port multimodalny przeszedł Zduńskiej Woli koło nosa? Dofinansowanie poszło do Kutna
Port multimodalny przeszedł Zduńskiej Woli koło nosa? Dofinansowanie poszło do Kutna Agnieszka Olejniczak
Dofinansowania na budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach nie będzie. Projekt złożony przez spółki kolejowe przepadł. Wybrana została oferta przygotowana dla Kutna.

Port multimodalny przeszedł Zduńskiej Woli koło nosa?

Kolejowe spółki, które miały w planie budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karszncach nie dostaną dofinansowania unijnego. Ich projekt przepadł w konkursie. Jest na liście rezerwowej i to na ostatni miejscu. Czy Zduńska Wola ma jeszcze szansę? Pytają o to samorządowcy.

Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu zamkniętego dotyczącego transportu multimodalnego jest krótka. Znalazł się na niej tylko jedna pozycja. I nie jest to projekt dotyczący Zduńskiej Woli, a Kutna. Miratrans Transport
Spółka z.o.o ma otrzymać dofinansowanie do budowy terminala lądowego drogowo-kolejowego pod nazwą „Multimodal Terminal Miratrans” w lokalizacji Morawce – Krzewie, gmina Krośniewice, powiat kutnowski. Kwota dotacji to ponad 42,5 mln.

Kolejowe spółki PKP S.A. i PKP CARGO S.A., które powołały specjalnie dla tego projektu spółkę Centralny Terminal Multimodalny, złożyły wniosek na budowę terminala
multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Zadeklarowały jego koszt na 73,7 mln zł, a oczekiwane dofinansowanie miało wynieść 43 mln zł. Ten wniosek jest dopiero na trzecim miejscu i znajduje się tylko na liście rezerwowej.

Podział pieniędzy został już zatwierdzony przez zarząd województwa łódzkiego uchwałą. Ogłoszono informację niemal rok po tym, jak doszło do podpisania umowy przez spółki PKP i PKP Cargo, któremu patronował marszałek województw Grzegorz Schreiber oraz wicepremier Piotr Gliński. To wsparcie nie wystarczyło jednak w konkursie, gdzie zduńskowolski wniosek otrzymał najmniejszą liczbę punktów, przyznanych przez kilkudziesięcioosobową komisję konkursową.

Będzie port, czy nie będzie?

Port multimodalny w Karsznicach i plany jego budowy to dyżurny temat, który powracał przed każdymi wyborami. Obiecywali jego wybudowanie zarówno samorządowcy, jak i przedstawiciele rządu. Ostatnia zapowiedź z ubiegłego roku została nawet doprowadzona do sformalizowania powstania spółki pod nazwą Centralny Terminal Multimodalny.

- Karsznice, Zduńska Wola i cały region rzeczywiście czekały aż trzydzieści lat, by zagospodarować ten teren. Żeby tu, w tak doskonale położonym miejscu, powstało coś ważnego dla Polski, dla województwa i tego miasta – mówił w październiku 2019 roku, na dwa tygodnie przed wyborami parlamentarnymi, marszałek Grzegorz Schreiber. - Na początku lipca zaprosiłem przedstawicieli spółek kolejowych i lokalnych samorządów na robocze spotkanie w tej sprawie. Po to, żeby przyspieszyć działania. Wszyscy mówili, że należy to zrobić, ale brakowało impulsu. Mam nadzieję, że to spotkanie dało właśnie taki impuls. Pozwoliło wypracować koncepcję działania, utrwalić ją i spowodować, że dziś możemy zamknąć etap mówienia o tym, że to miejsce potrzebuje wsparcia, a zacząć etap, w którym będziemy działać. Spółka, która dziś powstaje, ma wolny tor, którym dojedzie do celu, do powstania portu multimodalnego.

- Chcielibyśmy zostać kolejowym narodowym operatorem logistycznym. Powołanie tej spółki to pierwsza jaskółka tego planu – mówił Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP. - Wytypowaliśmy 31 jeden lokalizacji w Polsce, które nadają się na tego typu inwestycje. Karsznice będą największym terminalem w Polsce.

Zapowiedzi PKP mówiły o finansowaniu portu multimodalnego z zysku kolejowych spółek, jaki wypracowany został w 2019 roku.

Samorządy Zduńskiej Woli i powiatu czekają na rozstrzygnięcia.

"Przypomnijmy, że gdy w połowie ubiegłego roku Łódzki Urząd Marszałkowski rozpisał konkurs na dofinansowanie z funduszy europejskich budowy w województwie portu przeładunkowego, Urząd Miasta Zduńska Wola i Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli aktywnie włączyły się w działania na rzecz realizacji inwestycji w Karsznicach. Osobiście uczestniczyliśmy wówczas w Łodzi w spotkaniu z marszałkiem województwa Grzegorzem Schreiberem oraz członkami zarządu spółek PKP: prezesem PKP Cargo Czesławem Warsewiczem, członkiem zarządu PKP S.A. Mirosławem Antonowiczem, członkiem zarządu PKP PLK Robertem Sobczakiem, dyrektorem Biura Logistyki PKP S.A. Henrykiem Zielazkiewiczem oraz dyrektorem projektu Mariuszem Dubowskim. Wszyscy wspólnie wyraziliśmy wolę budowy w Karsznicach nowoczesnego portu przeładunkowego. W efekcie rozmów Powiat Zduńskowolski i Miasto Zduńska Wola nieodpłatnie przekazały spółkom kolejowym posiadane raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. Grupa PKP w celu budowy portu w Karsznicach stworzyła niezależną spółkę, która stanęła do konkursu o dofinansowanie ze środków europejskich zarządzanych przez Urząd Marszałkowski." - napisali we wspólnym oświadczeniu starosta Hanna Iwaniuk oraz prezydent Konrad Pokora.

W imieniu mieszkańców Zduńskiej Woli samorządowcy publicznie zadali pytania:

  • Czy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zamierza zwiększyć tzw. alokację środków w konkursie, dzięki czemu szansę na dofinansowanie będą mieć również projekty z listy rezerwowej, a więc także port w Karsznicach? Tu pragniemy przypomnieć, że Zarząd Województwa Łódzkiego wcześniej przewidywał kwotę ok. 200 mln zł na dofinansowanie budowy portów przeładunkowych w województwie. Gdyby kwota ta była aktualna, port w Karsznicach miałby szansę na dofinansowanie.
  • Czy pan marszałek Grzegorz Schreiber nadal podtrzymuje swoje osobiste i polityczne wsparcie dla inwestycji w Karsznicach?
  • Czy Grupa PKP zbuduje port przeładunkowy w Karsznicach, nawet jeśli nie uzyska dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego?

Urząd Marszałkowski w Łodzi zwraca uwagę, że tzw. alokacja na działanie III.3 Transport multimodalny została zmniejszona z 50 038 660 euro (czyli ponad 200 mln zł) o 40 mln euro w marcu 2018 roku jeszcze przez poprzedni zarząd województwa.

- W lipcu 2019 roku marszałek Grzegorz Schreiber doprowadził do spotkania władz PKP, prezydenta i starosty zduńskowolskiego. Dzięki temu spotkaniu przekazane zostały dokumenty, bez których nie można było zrobić żadnego kroku.
Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Marszałek, który został zaproszony na tę uroczystość mówił:
„Wszyscy mówili, że należy to zrobić, ale brakowało impulsu. Mam nadzieję, że to spotkanie dało właśnie taki impuls. Pozwoliło wypracować koncepcję działania, utrwalić ją i spowodować, że dziś możemy zamknąć etap mówienia o tym, że to miejsce potrzebuje wsparcia, a zacząć etap, w którym będziemy działać. Spółka, która dziś powstaje, ma wolny tor, którym dojedzie do celu, do powstania portu multimodalnego.”
Marszałek Grzegorz Schreiber nigdy nie wycofał się ze swojego poparcia dla inwestycji w Karsznicach.
Budowę portu zgodnie z podpisaną umową miały sfinansować spółki PKP, a jedynie jednym ze źródeł finansowania miały być środki unijne w ramach RPO województwa łódzkiego. Taki wniosek wpłynął i po ocenie projektu znalazł się na liście rezerwowej - informuje wydział prasowy UMWŁ.

PKP jeszcze się do nich nie ustosunkowały.

Port multimodalny w Karsznicach

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł. Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.

W 2016 roku drogi prezydent Niedźwieckiego i PiS się rozeszły. Ale i plany budowy portu się nie powiodły. Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.

W październiku 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy.

Memy o Zduńskiej Woli i Sieradzu. Z czego śmieją się internauci?

Zduńska Wola czy Sieradz? Kto ma lepsze memy? Z tego śmieją ...

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto