Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat złożył doniesienie na energetykę. Chodzi o nawałnicę [AKTUAlIZACJA}

Jolanta Jeziorska
Powiat złożył doniesienie na energetykę. Chodzi o nawałnicę z 30 maja i jej skutki
Powiat złożył doniesienie na energetykę. Chodzi o nawałnicę z 30 maja i jej skutki Jolanta Jeziorska
Zdaniem władz powiatu zduńskowolskiego, podczas majowej nawałnicy mogło dojść do narażenia życia mieszkańców, bo energetycy nie odbierali telefonu alarmowego. Z tego m.in. powodu powiódł złożył doniesienie na energetykę do prokuratury i poskarżył się do wojewody.

Chodzi o działania podczas nawałnicy, jaka przeszła nad Zduńska Wolą i powiatem w Boże Ciało. Z cudem graniczyło dodzwonienie się na alarmowy numer 991. Zdaniem władz powiatu, winę za to ponosi fakt likwidacji posterunku energetycznego. Bo wcześniej takich problemów nie było.

Powiat złożył doniesienie na energetykę. Dlaczego?

Jacek Hillebrand, sekretarz powiatu zduńskowolskiego mówi, że gdy rozpętała sie nawałnica, zebrał się Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego. Okazało się, że z energetykami, którzy byli niezbędni, nie ma łączności. Policja i straż mają możliwość komunikowania się drogą radiową, energetycy nie. A tego feralnego dnia, gdy przeszła nawałnica, nikt nie odbierał alamowego telefonu.
- Energetycy byli potrzebni, ponieważ były pozrywane przewody elektryczne. W takiej sytuacji strażacy potrzebują wsparcia. Po wielu nieudanych próbach dodzwonienia się na numer alarmowy, znaleźliśmy numer telefonu komórkowego do jednego z pracowników zakładu energetycznego i to był jedyny kontakt - opowiada Jacek Hillebrand. - Gdy likwidowano posterunek energetyczny w Zduńskiej Woli ostrzegaliśmy, że może dojść do takich sytuacji. Zapewniano nas, że nie spowoduje to żadnych problemów i niedogodnień. Okazało sie, że jest wręcz przeciwnie.
Jacek Hillebrand wyjaśnia, że władze powiatu zdecydowały się na napisanie skargi do wojewody i doniesienie do prokuratury, ponieważ zaistniało zagrożenie życia i zdrowia mieszkańców.

W Prokuraturze Rejonowej w Zduńskiej Woli wszczęto postępowanie. Sprawę wyjaśniają też w Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi. Wynik powinien być znany w ciagu miesiąca.

Co PGE, na to, że powiat złożył doniesienie na energetykę?

W PGE Dystrybucja przekonują, że podczas nawałnicy i po niej do pracy wyruszyły wszystkie brygady, nawet ci pracownicy, którzy mieli tego dnia wolne. Elżbieta Matuszczak-Królak z PGE informuje, że 30 maja liczba połączeń do systemu wyniosła 8.148, z czego skutecznych było 3.345. Spośród tych ostatnich, 1.030 zostało odebranych przez pracowników.
- Przy tak masowym obciążeniu łącze zostało zablokowane. Każde kolejne wywołanie sygnalizowane jest tonowo i bywa niewłaściwie interpretowane przez klientów, jako nieodbieranie połączenia - wyjaśnia Bożena Matuszczak-Królak.
Informuje też, że radiotelefon w sieradzkim PGE jest, tylko że... nie został wykorzystany.
- Łączenie braku posterunku w Zduńskiej Woli ze skutkami przejścia gwałtownej burzy i trudnościami w skutecznym dodzwonieniu się do Centrum Dyspozycyjnego, nie może być wykładnikiem oceny pracy służb energetycznych - przekonuje.

Pełna treść odpowiedzi PGE

W odpowiedzi na Pani pytanie informuję, iż masowe awarie sieci (przede wszystkim średniego i niskiego napięcia), które wystąpiły 30/31 maja na terenie działania Rejonu Energetycznego Sieradz, w tym również w Zduńskiej Woli, były spowodowane zjawiskami atmosferycznymi o niespotykanym nasileniu (intensywne opady deszczu w połączeniu z wyładowaniami atmosferycznych i gwałtownym wiatrem, miejscami o charakterze trąby powietrznej). Podczas usuwania skutków gwałtownej burzy pracowało 11 brygad pogotowia energetycznego i eksploatacji, z całego sieradzkiego Rejonu, na którym to obszarze został wprowadzony, zgodnie z wewnętrzną procedurą - stan pełnej gotowości - H2.
W wyniku powyżej wspomnianych anomalii pogodowych na terenie Rejonu Energetycznego Sieradz wyłączonych było 25 linii średniego napięcia, 833 stacje SN/nN, a w rezultacie 22480 odbiorców pozbawionych było dostaw energii elektrycznej. Natychmiastowa mobilizacja pracowników, pomimo iż 30 maja br. był dniem wolnym od pracy, pozwoliła na sprawną lokalizację uszkodzeń i zabezpieczenie licznie zerwanych linii oraz usuwanie uszkodzeń, które to prace trwały do późnych godzin wieczornych. Z zapadnięciem mroku - zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP - musiały zostać przerwane. Następnego dnia (31 maja), od wczesnych godzin porannych kontynuowano dalsze prace zmierzających do usunięcia awarii i przywrócenia zasilania wszystkim odbiorcom.
Zgodnie z wewnętrzną procedurą - H2, tuż po jej ogłoszeniu, zostali wezwani dodatkowi pracownicy Centrum Dyspozytorskiego Sieradz, w celu wsparcia dyspozytorów w pracy oraz obsadzenia dodatkowych stanowisk do obsługi zgłoszeń telefonicznych. O godzinie 20.00 zgłoszenia odbiorców w CD Sieradz obsługiwały cztery osoby (3 dyspozytorzy i kierownik Obszarowego Centrum Dyspozytorskiego).
PGE Dystrybucja S.A. Oddział Łódź – Teren posiada dedykowane łącza telefoniczne PRA (30B+D) dla każdego Rejonu Energetycznego, przeznaczone dla obsługi tylko połączeń alarmowych 991. Łącza te współpracują z nowoczesnym systemem IVR. System powyższy umożliwia obsługę do 30 wywołań, kolejkowanie połączeń, odsłuchiwanie komunikatów głosowych o awariach, a także bezpośrednie połączenie z dyspozytorem w przypadku zagrożenia życia.
Z analizy raportów systemowych oraz informacji uzyskanych od operatora obsługującego powyższe łącze - Telekomunikacji Polskiej S.A. (obydwa w załączeniu) wynika, że 30 maja br. ilość połączeń do systemu IVR wyniosła 8148, z czego wywołań skutecznych było 3345. Spośród tych ostatnich, 1030 zostało odebrane przez pracowników. Łącze, które posiada ograniczoną liczbę tzw. szczelin (30 obsługiwanych jednocześnie 30 wywołań – rozmów), przy tak masowym obciążeniu zostało zablokowane. Każde kolejne wywołanie sygnalizowane jest tonowo (impulsami dźwiękowymi podobnymi do sygnału „zajęcia” łącza, ale o wyższej częstości) i bywa niewłaściwie interpretowane przez klientów, jako nieodbieranie wywołania.
Następnego dnia, 31 maja br. ilość połączeń do systemu IVR wyniosła 3048, z czego wywołań skutecznych było 3034, a z tych 1641 połączeń zostało odebranych przez pracowników CD. Dwie rozmowy zostały zgłoszone przez Odbiorców jako związane z zagrożeniem życia. Dla porównania, standardowa ilość połączeń w warunkach normalnych oscyluje poniżej 100.
Z wyszczególnionych powyżej 1641 zgłoszeń odbiorców, Centrum Dyspozytorskie zestawiło 350 reklamacji do pilnego załatwienia, z czego 245 zostało „załatwionych” na bieżąco.
Z informacji uzyskanych w Rejonie Energetycznym Sieradz wynika, że w dyspozycji Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego jest również wykaz dodatkowych numerów telefonów do Centrum Dyspozytorskiego w Sieradzu, które są przeznaczone do komunikacji w przypadkach awaryjnych, takich jak ten zaistniały 30/31 maja 2013r. Nadmieniam, iż w październiku 2011 roku, realizując wytyczne Wojewody Łódzkiego, Oddział Łódź-Teren, wybudował i uruchomił we wszystkich swoich Centrach Dyspozytorskich systemy łączności radiowej w ramach sieci łączności radiowej Powiatowych Centrów Zarządzania Kryzysowego. Każde Centrum Dyspozytorskie, w tym również w Sieradzu, zostało wyposażona w radiotelefon wraz z przydzielonym odpowiednim znakiem wywoławczym. Z uzyskanych w sieradzkim Centrum Dyspozytorskim informacji wynika, że ww. kanał komunikacji – utworzony właśnie na wypadek typu zdarzenia - nie był wykorzystywany.
Łączenie konsolidacji Posterunku w Zduńskiej Woli ze skutkami przejścia gwałtownej burzy na terenie obsługiwanym przez Rejon Energetyczny Sieradz, w tym trudności w skutecznym dodzwonieniu się do Centrum Dyspozycyjnego, nie może być wykładnikiem oceny pracy służb energetycznych usytuowanych na ww. terenie. Pomimo rozległego obszaru objętego skutkami burzy, liczne ekipy energetyków, pracując z pełnym zaangażowaniem, dołożyły wszelkich starań, aby zasilanie do Odbiorców zostało przywrócone w jak najszybszym czasie. Mobilizacja znacznych sił (11brygad) była możliwa m.in. dzięki wcześniej dokonanej koncentracji potencjału ludzkiego i sprzętowego w Rejonie Energetycznym Sieradz, co jest efektem przeprowadzonego w 2012 roku Projektu „Konsolidacji Rejonów i Posterunków Energetycznych”.

Jak wyglądała nawałnica w Zduńskiej Woli i jej skutki można przeczytać tutaj: Nawałnica w Zduńskiej Woli
Sprzątanie po nawałnicy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto