Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa obwodnicy w Zduńskiej Woli? W tym roku tylko naprawy

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Zarząd Dróg Wojewódzkich nie spieszy się z przebudową części drogi 482 w Zduńskiej Woli. Na razie drogowcy prowadzą tak zwane naprawy cząstkowe, czyli po prostu łatają największe dziury. Kiedy możliwa jest przebudowa?

Kiedy przebudowa obwodnicy?

Przebudowa około 5 km drogi wojewódzkiej 482, czyli dawnej drogi krajowej jaka przechodzi przez Zduńską Wolę, planowana jest już od 2018 roku. Pierwsze działania rozpoczęły się od zaprojektowania nowego wyglądu trasy i konsultacji z mieszkańcami, jakie prowadzono w połowie 2019 roku. Sejmik wojewódzki nie przeznaczył jednak znaczących kwot na inwestycję ani w poprzednich latach, ani w roku 2022. Nie ogłoszono jeszcze także przetargu na to zadanie.

Jak zapewnia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, który jest inwestorem i zarządcą ulic Łódzkiej oraz części ulicy Łaskiej w śladzie drogi wojewódzkiej nr 482 w Zduńskiej Woli, jest już gotowa dokumentacja przebudowy. Ale przetarg na wykonanie wciąż nie został ogłoszony. ZDW zapewnia, że planuje wyłonić wykonawcę robót w tym roku, tak aby mogły się one rozpocząć w przyszłym roku.

ZDW złożył jednak projekt zmiany organizacji ruchu na czas przebudowy, jaki miałyby obowiązywać dopiero pod koniec 2024 roku, czyli dopiero za dwa lata.

W tym roku na inwestycję w budżecie województwa łódzkiego przeznaczono zaledwie pół miliona złotych. W kolejnych latach ma to być około 10 mln zł. Koszt przebudowy szacowany jest natomiast na około 100 mln zł.

Na razie na tak zwanej obwodnicy w Zduńskiej Woli prowadzone są bieżące naprawy i prace porządkowe. Drogowcy łatają największe dziury w asfalcie, także kosza trawniki i przycinają drzewa.

Inwestycja na dw 482 w Zduńskiej Woli

„Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę", to inwestycja, jaką będzie finansowana z budżetu województwa łódzkiego. W przyjętym na 2022 rok w palnie wydatków na inwestycję w Zduńskiej Woli zapisano ledwie 500 tys. zł. Dopiero w kolejnych latach ma być wydanych 9 mln zł, a całość zadania do roku 2025 wyceniono tylko na 10 mln 95 tys. 28 zł. Tymczasem przewidywany koszt realizacji tego przedsięwzięcia może przekraczać nawet 100 mln zł. Takiego montażu finansowego w dokumentach województwa łódzkiego jednak nie ma.

Jak informuje ZDW w Łodzi, do 2019 roku wydatkowano 545.028 zł na opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę. W 2020 roku kontynuowano prace przygotowawcze w zakresie realizacji inwestycji, bez ponoszenia nakładów finansowych. W 2021 roku wydatki to 50.000 zł na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. W 2022 roku planowane wydatki to 500.000 zł na kontynuację prac przygotowawczych.

Jak będzie wyglądała droga po przebudowie?

Długość odcinka, jaki będzie przebudowany na terenie Zduńskiej Woli, to 4,8 km. Inwestycja będzie realizowana z wyłączeniem pewnych odcinków, o czym zdecydowano po konsultacjach z mieszkańcami i w porozumieniu z samorządem. Chodzi między innymi o skrzyżowanie z ulicą Dąbrowskiego oraz rondo Solidarności, które jest już docelowym skrzyżowaniem.

Nowy wygląd ma zyskać odcinek ulicy Łaskiej oraz Łódzkiej od wiaduktu karsznickiego do ronda na ul. Sieradzkiej.

W ramach przebudowy powstanie sześć nowych rond. Od strony Karsznic pierwsze będzie na skrzyżowaniu Łaskiej z ul. Ceramiczną. Kolejne ulic Bema, Łaskiej i Łódzkiej, następne na skrzyżowaniu Łódzkiej z ulicami Konwaliową i Struga, kolejne Łódzkiej z ul. Spacerową i Moniuszki, następne Łódzkiej z Kilińskiego i ostatnie ul. Łódzkiej z ul. Getta Żydowskiego.

Pozostałe drogi, czyli ul. Dąbrowskiego i Mostowa będą podłączone pod drogę wojewódzką skrzyżowaniami zwykłymi.

Mieszkańcy wymusili zmiany

Konsultacje, jakie przeprowadzano w Zduńskiej Woli w marcu oraz w maju 2019 roku przyniosły zmiany, jakie wprowadzono pod naciskiem mieszkańców i przedstawicieli samorządów. Projektanci w Ratuszu dwukrotnie prezentowali rozwiązania, jakie przyjęli w projekcie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 482 na ternie Zduńskiej Woli.

Najwięcej kontrowersji wzbudził pomysł na przebudowę skrzyżowania ulic Łaskiej - Łódzkiej i Bema. Postanowiono by z ulicy Bema wyjazd był tylko w prawo. Według projektantów, rondo im tam "nie wchodziło".

Projekt w pierwotnej wersji projektantów zakładał też, że od ul. Karsznickiej do ul Bema będą trzy pasy - trzeci środkowy z wysepkami służyć ma do lewoskrętów. Na skrzyżowaniu Struga - Konwaliowa i Łódzka rondo, a ulice Długa oraz Lipowa połączone, ale odcięte od Łódzkiej. Rondo na skrzyżowaniu ze Spacerową, a ze Szkolnej wyjazd tylko w prawo. Rondo na skrzyżowaniu z Kilińskiego, a z Pomorskiej wyjazd tylko w prawo. Za to naprzeciwko wyjazd dla karetek ze szpitala.
Skrzyżowanie z ul. Dąbrowskiego pozostanie bez zmian, a na skrzyżowaniu z Getta Żydowskiego będzie rondo. I wreszcie ulica Mostowa miała mieć tylko wyjazd na obwodnicę bez możliwości wjazdu.

Do projektu zgłoszono około 30 poprawek. Większość została w nowym planie przebudowy drogi ujęta. Po raz drugi projektanci przebudowy drogi wojewódzkiej 482 spotkali się z mieszkańcami Zduńskiej Woli w maju.

Postulaty mieszkańców spełniono co do skrzyżowania z ul. Bema. Przewidziano tam rondo z możliwością dojazdu w każdym kierunku. Z opracowania wyłączono natomiast skrzyżowania ulic Łódzkiej i Dąbrowskiego oraz Łódzkiej i Mostowej, by zachować tam istniejący układ komunikacyjny.

Przebudowa obwodnicy w Zduńskiej Woli? W tym roku tylko naprawy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto