Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa ulicy Łódzkiej w Zduńskiej Woli. Ogłoszono przetarg. Kiedy pierwszy etap prac na drodze wojewódzkiej 482?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Przebudowa tzw. obwodnicy w Zduńskiej Woli. Ogłoszono przetarg. Kiedy pierwszy etap prac na DW 482?
Przebudowa tzw. obwodnicy w Zduńskiej Woli. Ogłoszono przetarg. Kiedy pierwszy etap prac na DW 482? Agnieszka Olejniczak
Pojawiła się szansa na to, że w tym roku ruszy pierwszy etap remontu drogi wojewódzkiej w Zduńskiej Woli. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi ogłosił przetarg i czeka na oferty potencjalnych wykonawców. Wyczekiwana przez mieszkańców przebudowa tak zwanej obwodnicy w Zduńskiej Woli ma być finansowana z budżetu województwa łódzkiego. Zaplanowano w nim 20 milionów złotych.

Przebudowa obwodnicy. Jest przetarg

Jest szansa na rozpoczęcie z tym roku pierwszego etapu przebudowy drogi wojewódzkiej 482, jaka biegnie przez Zduńską Wolę. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi 1 marca ogłosił przetarg na tę inwestycję, a na oferty przedsiębiorców czeka do 5 kwietnia.

Przebudowa tak zwanej obwodnicy to inwestycja oczekiwana przez mieszkańców Zduńskiej Woli i planowana przez samorząd województwa łódzkiego od 2018 roku. Ogłoszenie przetargu, a w jego efekcie spodziewane rozpoczęcie prac na ulicy Łódzkiej powinno zakończyć także spory i wzajemne oskarżenia o opóźnianie działań pomiędzy przedstawicielami samorządu Zduńskiej Woli i opozycyjnymi radnymi.

Zadanie na jakie ogłoszono przetarg to "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę - I Etap". Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi przewiduje wykonanie robót na odcinku około kilometra ulicy Łódzkiej. Zaplanowano:

  • rozbudowę drogi wojewódzkiej,
  • przebudowę skrzyżowania z ul. Getta Żydowskiego, gdzie ma powstać rondo
  • budowę ekranów akustycznych,
  • budowę chodników,
  • budowę ścieżek rowerowych,
  • przebudowę zjazdów,
  • rozbiórkę i budowę kanalizacji deszczowej, rozbiórkę i budowę wylotów kanalizacji deszczowej wraz z umocnieniem rowu,
  • rozbiórkę, budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,
  • rozbiórkę i przebudowę sieci elektroenergetycznej,
  • rozbiórkę i przebudowę sieci teletechnicznej,
  • przebudowę sieci wodociągowej,
  • przebudowę kanalizacji sanitarnej,
  • przebudowę sieci gazowej,
  • budowę kanału technologicznego

W budżecie województwa łódzkiego na 2023 rok zaplanowano na drogę w Zduńskiej Woli 20 mln zł. Urząd Marszałkowski w Łodzi do końca 2022 roku zgromadził dokumentację i uzyskał zezwolenie na realizację tej inwestycji. Rozbudowa obejmie odcinek ul. Łódzkiej w Zduńskiej Woli od ronda Solidarności na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej - Szadkowskiej - Juliusza - Opiesińskiej do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Mostową. Realizacja tego etapu, przewidzianego na lata 2023-2024, będzie kosztowała łącznie 30 mln zł, ja zakłada inwestor.

Ogłoszenie przetargu zamyka spór, jaki od dawna trwał pomiędzy opozycyjnymi radnymi miejskimi z klubu Prawa i Sprawiedliwości a władzami Zduńskiej Woli. Radni zarzucali między innymi prezydentowi, że wstrzymuje przygotowanie dokumentacji i to jego decyzje opóźniają przystąpienie do prac. Między innymi spór trwał o decyzję środowiskową, jaką wydaje prezydent miasta. Radni PiS zarzucali organom samorządu opieszałość i celowe przedłużanie procedury.

Z kolei władze miasta wytykały, że choć koncepcja przebudowa powstała jeszcze przed wyborami samorządowymi w 2018 roku, to samorząd województwa w kolejnych latach nie przeznaczał wystarczających kwot na inwestycję. Dopiero w budżecie 2023 r. to się zmieniło. Decyzja środowiskowa została natomiast wydana już w 2021 roku.

Władze Zduńskiej Woli przedstawiają dokładny wykaz działań, jakie w sprawie DW 482 prowadzono od 2019 roku w sprawie wydania decyzjo o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji. Wniosek o nią wpłynął pod koniec października 2019 roku, a w grudniu to Regionalna Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi przedłużyła termin wydania opinii do 22 stycznia 2020 roku. Później nadeszła pandemia covid -19 i w maju 202o roku postępowanie administracyjne zostało zawieszone. Inwestor nie złożył zażalenia na to postanowienie. Dopiero w sierpniu natomiast ZDW przedstawił raport oddziaływania na środowisko. W październiku 2020 roku okazało się, że w dokumentach pojawiły się nieścisłości i RDOŚ odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. Wymiana dokumentów trwała jeszcze kilka miesięcy. W między czasie pojawił się wniosek sanepidu dotyczący ochrony akustycznej. Dopiero po uzgodnieniu wszystkich szczegółów prezydent zduńskiej Woli mógł wydać decyzję środowiskową. Nastąpiło to 14 września 2021 roku.

Plan na przebudowę obwodnicy?

Ten odcinek trasy wojewódzkiej to tak zwana obwodnica Zduńskiej Woli, jaka została wybudowana w latach 70. ubiegłego wieku i stanowiła część drogi krajowej nr 14. Po wybudowaniu ekspresowej S8 przeszłą w zarząd województwa łódzkiego.

Przebudowa około 5 km drogi wojewódzkiej 482, jaka przechodzi przez Zduńską Wolę, planowana jest już od 2018 roku. Pierwsze działania rozpoczęły się od zaprojektowania nowego wyglądu trasy i konsultacji z mieszkańcami, jakie prowadzono w połowie 2019 roku. Sejmik wojewódzki nie przeznaczył jednak znaczących kwot na inwestycję w poprzednich latach. Dopiero na 2023 roku na inwestycję w budżecie województwa łódzkiego przeznaczono 20 milionów złotych.

Zarząd Dróg Wojewódzkich, który jest zarządcą drogi oraz inwestorem przy planowanej przebudowie w ostatnich latach przeznaczał niewielkie kwoty na prace przygotowawcze, między innymi opracowanie dokumentacji przedsięwzięcia.

Jak informuje ZDW w Łodzi, do 2019 roku wydatkowano 545.028 zł na opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 482 na odcinku przejścia przez Zduńską Wolę. W 2020 roku kontynuowano prace przygotowawcze w zakresie realizacji inwestycji, bez ponoszenia nakładów finansowych. W 2021 roku wydatki to 50.000 zł na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. W 2022 roku wydatki to 500.000 zł na kontynuację prac przygotowawczych.

Jak będzie wyglądała droga po przebudowie?

Długość całego odcinka, jaki będzie przebudowany na terenie Zduńskiej Woli, to 4,8 km. Inwestycja będzie realizowana z wyłączeniem pewnych odcinków, o czym zdecydowano po konsultacjach z mieszkańcami i w porozumieniu z samorządem. Chodzi między innymi o skrzyżowanie z ulicą Dąbrowskiego oraz rondo Solidarności, które jest już docelowym skrzyżowaniem.

Nowy wygląd ma zyskać odcinek ulicy Łaskiej oraz Łódzkiej od wiaduktu karsznickiego do ronda na ul. Sieradzkiej.

W ramach przebudowy powstanie sześć nowych rond. Od strony Karsznic pierwsze będzie na skrzyżowaniu Łaskiej z ul. Ceramiczną. Kolejne ulic Bema, Łaskiej i Łódzkiej, następne na skrzyżowaniu Łódzkiej z ulicami Konwaliową i Struga, kolejne Łódzkiej z ul. Spacerową i Moniuszki, następne Łódzkiej z Kilińskiego i ostatnie ul. Łódzkiej z ul. Getta Żydowskiego.

Pozostałe drogi, czyli ul. Dąbrowskiego i Mostowa będą podłączone pod drogę wojewódzką skrzyżowaniami zwykłymi.

Przebudowana DW 482 na całym odcinku zostanie zwężona do jednego pasa ruchu w każdym z kierunków, powstaną wysepki oraz nowe lewoskręty.

Mieszkańcy wymusili zmiany

Konsultacje, jakie przeprowadzano w Zduńskiej Woli w marcu oraz w maju 2019 roku przyniosły zmiany, jakie wprowadzono pod naciskiem mieszkańców i przedstawicieli samorządów. Projektanci w Ratuszu dwukrotnie prezentowali rozwiązania, jakie przyjęli w projekcie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 482 na ternie Zduńskiej Woli.

Najwięcej kontrowersji wzbudził pomysł na przebudowę skrzyżowania ulic Łaskiej - Łódzkiej i Bema. Postanowiono by z ulicy Bema wyjazd był tylko w prawo. Według projektantów, rondo im tam "nie wchodziło".

Projekt w pierwotnej wersji projektantów zakładał też, że od ul. Karsznickiej do ul Bema będą trzy pasy - trzeci środkowy z wysepkami służyć ma do lewoskrętów. Na skrzyżowaniu Struga - Konwaliowa i Łódzka rondo, a ulice Długa oraz Lipowa połączone, ale odcięte od Łódzkiej. Rondo na skrzyżowaniu ze Spacerową, a ze Szkolnej wyjazd tylko w prawo. Rondo na skrzyżowaniu z Kilińskiego, a z Pomorskiej wyjazd tylko w prawo. Za to naprzeciwko wyjazd dla karetek ze szpitala.
Skrzyżowanie z ul. Dąbrowskiego pozostanie bez zmian, a na skrzyżowaniu z Getta Żydowskiego będzie rondo. I wreszcie ulica Mostowa miała mieć tylko wyjazd na obwodnicę bez możliwości wjazdu.

Do projektu zgłoszono około 30 poprawek. Większość została w nowym planie przebudowy drogi ujęta. Po raz drugi projektanci przebudowy drogi wojewódzkiej 482 spotkali się z mieszkańcami Zduńskiej Woli w maju.

Postulaty mieszkańców spełniono co do skrzyżowania z ul. Bema. Przewidziano tam rondo z możliwością dojazdu w każdym kierunku. Z opracowania wyłączono natomiast skrzyżowania ulic Łódzkiej i Dąbrowskiego oraz Łódzkiej i Mostowej, by zachować tam istniejący układ komunikacyjny.

Przebudowa tzw. obwodnicy w Zduńskiej Woli. Ogłoszono przetarg. Kiedy pierwszy etap prac na DW 482?

Przebudowa ulicy Łódzkiej w Zduńskiej Woli. Ogłoszono przeta...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto