Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spotkanie z cyklu „Porozmawiajmy w Łódzkiem” w Szadku. Marszałek rozdawał dotacje

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
"Porozmawiajmy w Łódzkiem” tym razem w Szadku. Marszałek województwa łódzkiego spotkał się z przedstawicielami samorządów z powiatu zduńskowolskiego.

"Porozmawiajmy w Łódzkiem” tym razem w Szadku. Spotkanie było także okazją, aby porozmawiać o programach realizowanych przez Departamenty Urzędu Marszałkowskiego, a także o dotacjach na kulturę, zabytki czy sport oraz o innych projektach przygotowanych przez samorząd województwa łódzkiego.

W trakcie spotkania marszałek wręczył przedstawicielom gmin, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych z powiatu zduńskowolskiego symboliczne czeki z dotacjami, między innymi na renowację zabytków i realizację inwestycji sportowych.

"Porozmawiajmy w Łódzkiem” to cykl spotkań, jakie organizuje Urząd Marszałkowski w Łodzi w różnych częściach województwa. W Szadku przedstawiciele samorządów spotkali się 28 czerwca.

Podczas spotkania marszałek Grzegorz Schreiber przypomniał o najważniejszej inwestycji, jaka rozpoczyna się w Zduńskiej Woli Karsznicach. Chodzi o przeładunkowy, który uzyskał dofinansowanie unijne w wysokości 46 milionów złotych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

- Decyzją Zarządu Województwa Łódzkiego PKP Cargo otrzyma dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na budowę terminalu drogowo-kolejowego w Karsznicach. Właśnie spełnia się marzenie, które tu, w tej okolicy istniało od wielu lat - mówił marszałek Grzegorz Schreiber.

Samorząd wojewódzki planuje wkrótce podpisanie umowy na finansowanie z Zarządem PKP Cargo, które jest inwestorem. Inwestycja ma już pozwolenie na budowę wydane 6 czerwca oraz wybranego wykonawcę w przetargu. 7 czerwca komisja przetargowa zarekomendowała spółce PKP Cargo Terminale podpisanie umowy z grupą ZUE. Wartość złożonej oferty to 124,4 mln zł.

– Od wielu, wielu lat ta inwestycja była marzeniem. Samorząd miejski i powiatowy poczynił kroki, ale trzeba też jasno powiedzieć, że w tej kadencji Samorządu Wojewódzkiego uczyniono ten krok najważniejszy. Ta budowa to nie tylko szansa na rozwój powiatu, subregionu ale to jest inwestycja o charakterze strategicznym wojewódzkim, która będzie oddziaływać również na całą Polskę. W imieniu własnym i w imieniu Prezydenta i myślę, że w imieniu wszystkich mieszkańców Zduńskiej Woli i powiatu, dziękuję za doprowadzenie tej trudnej inwestycji do końca, bo wierzę w to, że po postępowaniu przetargowym niebawem będziemy mogli wszyscy obserwować jak ten port będzie powstawał. Jest to ważna rzecz i bardzo istotna rzecz z punktu widzenia całego województwa, bardzo serdecznie dziękuje panu marszałkowi - podkreślił Paweł Szewczyk, wiceprezydent Zduńskiej Woli.

„Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” to inwestycja spółki PKP Cargo Terminale, która planuje na 22 ha umieścić port przeładunkowy. Kontenery wprost z pociągów maja trafiać do transportu drogowego i na odwrót. Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk - Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8. Termin zakończenia inwestycji określono na 31 października 2023 r.

Za lokalizacją w pobliżu Łodzi przemawia przede wszystkim skomunikowanie. Łódź będzie pierwszym miastem z pełnym ringiem, to znaczy ze skomunikowaniem we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe. Chodzi o węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.

- Suchy port w centrum Polski, który dzięki funduszom przekazanym przez Urząd Marszałkowski będziemy mogli realizować, to dla mnie pierwsza tak ogromna inwestycja - mówił Dariusz Seliga, prezes Zarządu PKP Cargo. - To będzie krwiobieg dla tego regionu. My zrobimy wszystko, żeby tę inwestycję wykonać w możliwie krótkim czasie, bo jest nam ona bardzo potrzebna, a wręcz niezbędna, biorąc pod uwagę obecną sytuację na Ukrainie.

Teren 22 ha w Karsznicach jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót.

Terminal w Karsznicach, jak planuje kolej, będzie gotowy do użytkowania w 2023 roku. Pozwolenie na budowę dotyczy pierwszego etapu inwestycji, z możliwością rozbudowy portu. Docelowo terminal miałby obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie.

Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” będzie miał do wybudowania miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.

W zakres zadania wchodzi między innymi: budowa jezdni z betonu asfaltowego, budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych, budowa torów i rozjazdów, sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu, sieci wodociągowej wraz z hydrantową, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Powstać ma także budynek hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto