Stacje Kozuby, Siedlce Łaskie i Zduńska Wola Południowa na magistrali Śląsk - Porty

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Na stacji Zduńska Wola Południowa oraz stacjach Chociw Łaski, Kozuby oraz przystanku Siedlce Łaskie wybudowano nowe perony. To część modernizacji linii kolejowej 131, czyli magistrali węglowej Śląsk - Porty, która w marcu 2023 roku obchodzić będzie 90-lecie.

Ruch pasażerski wraca na magistralę

PKP PLK zakończyła modernizację linii kolejowej 131 dla przewozów towarowych. Równocześnie kolej prowadzi prace, które mają służyć do obsługi podróżnych na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Obecnie nie ma tam ruchu pasażerskiego.

Na stacji Zduńska Wola Południowa oraz stacjach Chociw Łaski, Kozuby i na przystanku Siedlce Łaskie wybudowano już nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Obiekty mają antypoślizgową nawierzchnię, ławki oraz linie naprowadzające osoby niewidome i niedowidzące. Perony wyposażone będą w wiaty. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby są już nowe kładki dla pieszych nad torami wraz windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Jak zapowiada PKP PLK, zmodernizowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h. Wzrośnie przepustowość trasy, umożliwiając przejazd większej liczby pociągów.

Nowe tory, rozjazdy, trakcja

Na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice zmodernizowano łącznie 29 km torów i 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdy. Do przebudowy pozostało m.in. 5 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad rzekami Widawka i Grabia.

W Zduńskiej Woli Karsznicach, jak informuje PKP PLK, przebudowano 16 km torów i 19 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 31 rozjazdów.

- Dla pociągów towarowych przejazd przez Zduńską Wolę Karsznice z prędkością 100-120 km/h bez zwolnień to bardziej ekonomiczny przewóz ładunków na trasie Śląsk – Bałtyk. Płynną zmianę kierunku jazdy pociągów z torów głównych zasadniczych na tory główne zapewnią nowe rozjazdy - podkreśla Rafał Wilgusiak.

Lepszy nadzór nad pociągami zapewnia Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS to nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w system komputerowy umożliwiający integrację i automatyzację działania systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. LCS ma możliwość centralizacji sterowania ruchem wielu posterunków.

Nowoczesne lokalne centra sterowania wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” ich decyzji przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Pracownicy w lokalnych centrach sterowania na bieżąco kontrolują wszystkie parametry ruchu kolejowego.

Istotnym elementem pracy LCS są urządzenia zamontowane w torach. To one odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację.

Magistrala Śląsk - Porty w remoncie

Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w 2023 roku.

Przebudowa linii kolejowej numer 131 Śląsk - Porty podzielona jest na odcinki.
Na początkowym, południowym odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie linii nr 131 prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024.

Na odcinku Nakło Śląskie - Herby Nowe rozpoczęło się projektowanie, planowane do 2023 r.

Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew). Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

Pierwsze przetargi w trybie projektuj i buduj, dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej w woj. śląskim i łódzkim, PLK prowadziły od końca 2017 r. We wrześniu 2019 r. podpisano pierwsze umowy.

90 lat magistrali węglowej

Magistrala węglowa Śląsk - Porty przebiegająca przez Karsznice została wybudowana 90 lat temu. Nowa linia kolejowa powstała na trasie Herby Nowe - Gdynia. To bezpośrednie połączenie kolejowe nowo wybudowanego portu w Gdyni z kopalniami węglowymi Górnego Śląska. Została otwarta 1 marca 1933 roku, a uroczystość odbyła się właśnie w Karsznicach. Z Karsznic Polskie Radio po raz pierwszy przeprowadziło relację radiową na żywo.

Prace przy budowie linii kolejowej rozpoczęły się w 1926 roku, a w 1930 roku oddano do użytku północy i południowy jej odcinek. Pierwszy pociąg dotarł do Karsznic 8 listopada 1930 roku. W tym samym dniu oddano do użytku stację kolejową.
W obecności ministra komunikacji inż. Alfonsa Kuhna dokonano wówczas uroczystego otwarcia skrajnych odcinków magistrali, czyli Herby Nowe - Karsznice i Maksymilianowo koło Bydgoszczy - Gdynia. Niedokończony pozostawał środkowy odcinek magistrali Karsznice - Inowrocław.

Magistralę węglową Śląsk - Porty budowało Francusko - Polskie Towarzystwo Kolejowe. Towarzystwo przyjęło na siebie obowiązek zbudowania brakującej części linii oraz odnogi Siemkowice – Częstochowa i 13 łącznic na stacjach węzłowych. Ruch na całej długości miał się rozpocząć od stycznia 1933 r., ale rozpoczął się 1 marca 1933 r., gdy oddano do użytku ostatni fragment magistrali. Na stacji kolejowej Karsznice minister komunikacji inż. Michał Budkiewicz dokonał uroczystego otwarcia linii. Odcinek środkowy od stacji Karsznice do stacji Inowrocław to 153 km.

Stacje Kozuby, Siedlce Łaskie i Zduńska Wola Południowa na m...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kajakiem pływał wśród rekinów - zobacz wywiad z Janem Skwarą

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie