Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach. Trwają prace na odcinku od Ruśca Łódzkiego ZDJĘCIA

Włodzimierz Rychliński
Włodzimierz Rychliński
Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach. Trwają prace na odcinku od Ruśca Łódzkiego
Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach. Trwają prace na odcinku od Ruśca Łódzkiego Włodzimierz Rychliński
Mieszkańcy z zainteresowaniem przyglądają się pracom trwającym na szlaku kolejowym nr 131. To trasa łącząca Śląsk z portami w Trójmieście. Prace trwają na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Wartość tej inwestycji to 580 mln zł.

Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach. Trwają prace na odcinku od Ruśca Łódzkiego

Celem tej inwestycji jest poprawienie przepustowości trasy Śląsk – Porty. Przed laty była to niezwykle ważna magistrala potocznie zwana węglową. Z czasem zaczęła tracić na znaczeniu. Transformacja ustrojowa też miała w tym przypadku znaczenia. Kolej przechodziła znaczne zmiany. Wiele osób traciło pracę, przechodziło na wcześniejsze emerytury, a nowych, wykwalifikowanych pracowników nie było. Nie prowadzono także remontów, także tych liniach kolejowych. Cała ta sytuacja dotknęła także karsznicki węzeł. Infrastruktura popadała w ruinę.

Roboty trwają już kilkanaście miesięcy. Po ich zakończeniu poprawi się jakość transportu towarów. Efekty prac są już widoczne w wielu miejscach. W Karsznicach powstaje Lokalne Centrum Sterowania. Zamontowany tam nowoczesny system komputerowy zapewnić ma bezpieczny i sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych. Na stacji Zduńska Wola Karsznice Południe powstaje nowy peron. W Chociwiu Łaskim i Kozubach będą kładki nad torami oraz windy dla osób mających problemy z poruszaniem się. Na biegnącym przez Zduńską Wolę odcinku trasy 131 ułożonych zostanie blisko 9 km torów i ponad 20 rozjazdów. Zamontowano już 6 rozjazdów, 6 km nowych szyn i ok. 5 tys. podkładów.

- Na stacjach Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe wykonawca zamontował pierwsze rozjazdy. Wcześniej przygotowane zostało podtorze. Urządzenia pozwolą na płynną jazdę pociągów z toru głównego na tory sąsiednie oraz utrzymanie rozkładowych kursów. Dla składów towarowych jazda bez zwolnień to bardziej ekonomiczny przewóz ładunków. Nowe rozjazdy zwiększają również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym - informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na terenie Zduńskiej Woli już w ubiegłym roku zakończyła się modernizacja dwóch łącznic: Zduńska Wola Karsznice - Gajewniki nr 542 oraz Zduńska Wola Karsznice – Zduńska Wola linii 739 o łącznej długości ok. 9 km. Łącznice zapewniają sprawny przewóz towarów relacji północ – południe (linia 131) oraz wschód – zachód (linia nr 14).

Wrócą pociągi pasażerskie?

W planach jest powrót na magistralę Śląsk - Porty ruchu pasażerskiego. Podróżni skorzystają z odnowionych peronów oraz kładek nad torami. Na stacji Zduńska Wola Karsznice Południowe postępuje budowa nowego peronu. Ustawiane są betonowe konstrukcje. Prace obejmą układ torowy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania.

PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe oraz przystanku Siedlce Łaskie.

Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby powstają nowe kładki nad torami z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane są podpory i szyby windowe. Układane są ścianki nowych peronów, które będą dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych.

Między stacjami Rusiec Łódzki a Zduńska Wola Karsznice, czyli na łódzkim odcinku linii łączącej Chorzów z portami Trójmiasta przebudowano 20 km torów i 25 km sieci trakcyjnej. Jest 16 nowych rozjazdów na stacjach Chociw Łaski, Kozuby i Zduńska Wola Karsznice. Przebudowywane są tory na stacji Kozuby. Na szlaku Chociw Łaski - Rusiec Łódzki wymieniana jest sieć trakcyjna.

Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.

Między Ruścem Łódzkim i Zduńską Wolą Karsznice zaplanowano:

  • wymianę 29 km torów, 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów
  • przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych
  • modernizację 17 przejazdów kolejowo-drogowych.

Przebudowa trasy kolejowej Śląsk - Bałtyk podzielona jest na odcinki. Na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024. Na odcinku Nakło Śląskie - Kalina (Herby Nowe) projektowanie zakończy się do 2023 r.

Następne odcinki: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice są przebudowywane. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków północnych: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew).

Roboty na tym odcinku zakończyć się mają w 2023 roku. Koszt realizacji tego przedsięwzięcia skalkulowano na 580 mln zł. Aż 85 procent tej kwoty pochodzi z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach. Trwają prace na odcinku od Ruśca Łódzkiego

Tak się zmienia linia kolejowa w Zduńskiej Woli Karsznicach....

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto