Terminal multimodalny w Karsznicach po przetargu. Jakie oferty?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Udostępnij:
„Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” to inwestycja, na którą samorządy z powiatu zduńskowolskiego i łaskiego czeka od niemal 10 lat od pomysłu na jej przeprowadzenie. Spółka PKP Cargo Terminale właśnie otworzyła oferty w ogłoszonym miesiąc temu przetargu.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach złożyła firma ZUE, jak podała spółka PKP Cargo Terminale. Wartość netto złożonej oferty to 101,2 mln zł. Spółka poinformowała jednak, że budżet na to zamówienie wynosi 67,7 mln zł brutto. Nie ma jeszcze informacji czy oferta zostanie przyjęta.

Spółka PKP Cargo Terminale w kwietniu ogłosiła przetarg na budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Oferty przyjmowano do 17 maja.

Grupa ZUE jest już wykonawcą przebudowy linii kolejowej nr 131, czyli tak zwanej magistrali węglowej Śląsk - Porty przebiegającej przez Zduńską Wolę. Roboty na tym odcinku zakończyć się mają w 2023 roku. Koszt realizacji tego przedsięwzięcia skalkulowano na 580 mln zł. Aż 85 procent tej kwoty pochodzi z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Budowa Centralnego Terminalu Intermodalnego ma nastąpić w tym i przyszłym roku. Termin zakończenia inwestycji określono na 31 października 2023 r. Port ma budować kolejowa spółka, dla której władze wojewódzkie otworzyły specjalny nabór w konkursie na unijne dofinansowanie. Dostanie 46 mln zł z funduszy unijnych w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Terminal multimodalny. Co planuje kolej?

Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” będzie miał do wybudowania miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.
W zakres zadania wchodzi między innymi: budowa jezdni z betonu asfaltowego, budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych, budowa torów i rozjazdów, sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu, sieci wodociągowej wraz z hydrantową, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Powstać ma także budynek hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników.

Terminal multimodalny w Karsznicach za pieniądze z Unii Europejskiej

Spółka PKP Cargo Terminale dostanie na port multimodalny w Karsznicach 46 mln zł z unijnych funduszy. Pieniądze zostały przeznaczone na sfinansowanie budowy portu multimodalnego na 22 hektarach w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach.

Teren 22 ha w Karsznicach jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Kolejowa spółka oszacowała koszt terminalu na 76 mln zł. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót. Pierwotny plan zakładał, że budowa ruszy w 2021 roku, a zakończy się w 2023. Plany teraz skorygowano, ale zakończenie nadal możliwe jest w przyszłym roku.

By kolejowe spółki mogły ubiegać się o dofinansowanie, starały się także samorządy, które kilka lat temu zapoczątkowały planowanie terminala przeładunkowego. Urząd Miasta Zduńska Wola i Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli nieodpłatnie przekazały inwestorowi dokumentację Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola - Karsznice. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie.

– Od samego początku wspieramy spółkę PKP Cargo Terminale w realizacji inwestycji. Zmodyfikowaliśmy projekt oświetlenia ulicy Karsznickiej pod kątem budowy portu. Przekazaliśmy niezbędną dokumentację projektową i raport z wykonanych przez miasto badań. Wkrótce wydamy decyzję środowiskową, która jest konieczna do rozpoczęcia inwestycji – twierdzi prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora. – Wspólnie z władzami powiatu od lat zabiegam o budowę portu w naszym mieście. Jest to wielka szansa nie tylko dla Zduńskiej Woli, jak również dla całego regionu.

Port multimodalny - plany na rozwój

MOF Zduńska Wola - Karsznice to przedsięwzięcie rodem z 2013 roku, które miało być realizowane przez kilka samorządów: powiat łaski, miasto Zduńska Wola, gminy Zduńska Wola i Sędziejowice oraz powiat zduńskowolski. Projekt, przewidujący m.in. powstanie w Karsznicach portu przeładunkowego oraz łącznika między trasą ekspresową S8 a krajową drogą nr 482, zakładano, że inwestycja kosztować będzie 272 mln zł.

Zduńska Wola definitywnie zrezygnowała z planów budowy portu multimodalnego w Karsznicach w czerwcu 2016 roku, gdy wniosek miasta przepadł w Komisji Europejskiej. Miał otrzymać dofinansowanie w ramach programu Łącząc Europę, ale okazało się, że nie było szans na zebranie wkładu własnego.

Zadanie to było pilotowane do 2015 roku przez ówczesnego wiceprezydenta Zduńskiej Woli Pawła Jegiera. Został jednak odwołany ze stanowiska przed złożeniem wniosku. Będący wówczas wiceprezydentem Czesław Rybka, uważał że inwestorem nie powinno być miasto. A Prawo i Sprawiedliwość będące w koalicji uznało, że 22 hektary w Karsznicach trzeba włączyć do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szukać inwestora.

Z projektu MOF udało się jedynie zrealizować łącznik do S8. Droga o długości 4,5 km od Marzenina w gminie Sędziejowice do Michałowa w gminie Zduńska Wola. Inwestycja kosztowała około 25 mln zł. Została oddana do użytku w 2019 roku.

Terminal multimodalny w Karsznicach. Rok po roku

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika, przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.

Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.

W 2016 roku drogi prezydenta Niedźwieckiego i PiS się rozeszły. Ale i plany budowy portu się nie powiodły. Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.

W lipcu 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy.

Spółka Centralny Terminal Multimodalny złożyła wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach do konkursu w 2020 roku. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej. Ale w 2021 roku samorząd województwa łódzkiego ogłosił nowy konkurs, w którym mógł zgłosić się po pieniądze tylko Centralny Terminal Multimodalny. I dofinansowanie w wysokości 46 mln zł otrzymał.

W lutym 2022 roku natomiast podpisano list intencyjny pomiędzy PGE oraz PKP. Obie spółki zamierzają inwestować w Zduńskiej Woli i działać na bazie przyszłego portu multimodalnego. Ma być to też sposób na transformację obszaru części województwa po likwidacji kopalni Bełchatów.

W Zduńskiej Woli Karsznicach ma powstać Konsorcjum Transportu Kombinowanego. To wspólne przedsięwzięcie spółek państwowych PGE i PKP przy udziale samorządu województwa łódzkiego. Porozumienie ma służyć stworzeniu konsorcjum transportowego w Łódzkiem. Będzie to współpraca na rzecz połączenia transportu kolejowego z drogowym przy wykorzystaniu istniejącej i nowej bazy logistycznej, jak zapowiadają partnerzy. Podstawą przedsięwzięcia ma być planowany Centralny Port Multimodalny w Karsznicach.

W realizację inwestycji zaangażowały się PGE Polska Grupa Energetyczna ze spółką Betrans, która od prawie 20 lat świadczy usługi transportowe na rzecz sektora wydobywczo-wytwórczego, oraz PKP Cargo Terminale, odpowiedzialna za rozwój i obsługę sieci terminalowych w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rybacki: inflacja w sierpniu osiągnie szczyt, potem będzie spadać

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie