Terminal multimodalny w Karsznicach wybuduje grupa ZUE. Wykonawca wybrany

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Udostępnij:
„Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” ma wykonawcę. 7 czerwca komisja przetargowa zarekomendowała spółce PKP Cargo Terminale podpisanie umowy z grupa ZUE. Port, to inwestycja, na którą samorządy z powiatu zduńskowolskiego i łaskiego czekają od niemal 10 lat.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach złożyła firma ZUE. 7 czerwca komisja przetargowa zdecydowała o wyborze najkorzystniejszej oferty. Przetarg został rozstrzygnięty. Spółka PKP Cargo Terminale zamierza podpisać umowę z ZUE. Wartość złożonej oferty to 124,4 mln zł. Inwestor może liczyć na 46 mln zł unijnego dofinansowania.

- Komisja przetargowa wybrała ofertę ZUE. Spółka PKP Cargo terminale ma zamiar podpisać umowę z wykonawcą - informuje Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.

Podpisanie umowy powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni. PKP Cargo czeka jeszcze między innymi na ewentualne odwołanie drugiego oferenta, którzy startował w przetargu.

Terminal przeładunkowy w Zduńskiej Woli – Karsznicach 6 czerwca dostał pozwolenie na budowę. Dokument odebrał w poniedziałek Radosław Wojtczak, pełnomocnik spółki PKP Cargo Terminale.

„Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” to inwestycja spółki PKP Cargo Terminale, która planuje na 22 ha umieścić port przeładunkowy. Kontenery wprost z pociągów maja trafiać do transportu drogowego i na odwrót. Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk - Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8.

- To port, który ma istotny wpływ na rozwój całego regionu. Lokalizacja jest w najbliższej odległości od węzła drogowego. Nie ma drugiego takiego miejsca w Polsce - podkreśla Radosław Wojtczak z PKP Cargo Terminale.

Budowa Centralnego Terminalu Intermodalnego ma nastąpić w tym i przyszłym roku. Termin zakończenia inwestycji określono na 31 października 2023 r. Port ma budować kolejowa spółka, dla której władze wojewódzkie otworzyły specjalny nabór w konkursie na unijne dofinansowanie. Dostanie 46 mln zł z funduszy unijnych w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Terminal przeładunkowy w Karsznicach. Co zbudują?

Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” będzie miał do wybudowania miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.
W zakres zadania wchodzi między innymi: budowa jezdni z betonu asfaltowego, budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych, budowa torów i rozjazdów, sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu, sieci wodociągowej wraz z hydrantową, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Powstać ma także budynek hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników.

Terminal multimodalny w Karsznicach za pieniądze z Unii Europejskiej

Spółka PKP Cargo Terminale dostanie na port multimodalny w Karsznicach 46 mln zł z unijnych funduszy. Pieniądze zostały przeznaczone na sfinansowanie budowy portu multimodalnego na 22 hektarach w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach.

Teren 22 ha w Karsznicach jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót. Pierwotny plan zakładał, że budowa ruszy w 2021 roku, a zakończy się w 2023. Plany teraz skorygowano, ale zakończenie nadal możliwe jest w przyszłym roku.

Terminal w Karsznicach, jak planuje kolej, będzie gotowy do użytkowania w 2023 roku. Pozwolenie na budowę dotyczy pierwszego etapu inwestycji, z możliwością rozbudowy portu. Docelowo terminal miałby obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie.

Terminal multimodalny w Karsznicach. Rok po roku

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika, przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.

Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.

W 2016 roku drogi prezydenta Niedźwieckiego i PiS się rozeszły. Ale i plany budowy portu się nie powiodły. Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.

W lipcu 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy.

Spółka Centralny Terminal Multimodalny złożyła wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach do konkursu w 2020 roku. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej. Ale w 2021 roku samorząd województwa łódzkiego ogłosił nowy konkurs, w którym mógł zgłosić się po pieniądze tylko Centralny Terminal Multimodalny. I dofinansowanie w wysokości 46 mln zł otrzymał.

W lutym 2022 roku natomiast podpisano list intencyjny pomiędzy PGE oraz PKP. Obie spółki zamierzają inwestować w Zduńskiej Woli i działać na bazie przyszłego portu multimodalnego. Ma być to też sposób na transformację obszaru części województwa po likwidacji kopalni Bełchatów.

W Zduńskiej Woli Karsznicach ma powstać Konsorcjum Transportu Kombinowanego. To wspólne przedsięwzięcie spółek państwowych PGE i PKP przy udziale samorządu województwa łódzkiego. Porozumienie ma służyć stworzeniu konsorcjum transportowego w Łódzkiem. Będzie to współpraca na rzecz połączenia transportu kolejowego z drogowym przy wykorzystaniu istniejącej i nowej bazy logistycznej, jak zapowiadają partnerzy. Podstawą przedsięwzięcia ma być planowany Centralny Port Multimodalny w Karsznicach.

W realizację inwestycji zaangażowały się PGE Polska Grupa Energetyczna ze spółką Betrans, która od prawie 20 lat świadczy usługi transportowe na rzecz sektora wydobywczo-wytwórczego, oraz PKP Cargo Terminale, odpowiedzialna za rozwój i obsługę sieci terminalowych w Polsce.

W kwietniu 2022 roku spółka PKP Cargo Terminale ogłosiła przetarg na „Budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach”. 7 czerwca został wyłoniony wykonawca, jakim jest grupa ZUE. Koszt budowy to 124.456.426,52 zł. Natomiast 6 czerwca 2022 roku inwestor otrzymał pozwolenia na budowę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

ASUS

ASUS ROG Strix G15 G513IE-HN003 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS ...

6 334,80 zł4 699,00 zł-26%
miejsce #2

MSI

MSI Katana GF76 17,3"/i7/16GB/512GB/NoOS (11UD466XPL)

6 099,00 zł4 799,00 zł-21%
miejsce #3

ASUS

ASUS X515JA-BQ2110T 15,6"/i5/16GB/512GB/Win10 (90NB0SR1M393805M216)

3 147,00 zł2 599,00 zł-17%
miejsce #4

ASUS

ASUS TUF Gaming F17 17,3"/i5/16GB/512GB/Win10 (FX706HCBHX147T)

4 499,00 zł3 899,00 zł-13%
miejsce #5

Apple

Apple MacBook Pro 13,3"/M1/8GB/256GB/macOS (MYD82ZEA)

7 499,00 zł6 699,00 zł-11%
miejsce #6

Lenovo

Lenovo Legion 5 Pro-16 16"/Ryzen5/16GB/512GB/NoOS (82JS0018PB)

4 999,00 zł4 599,00 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie