Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Znika budynek starej nastawni w Karsznicach. Zastąpiło ją nowe LCS

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Budynek nastawni w Zduńskiej Woli Karsznicach właśnie jest rozbierany. Jej funkcję przejęło nowe Lokalne Centrum Sterowania Karsznice. Powstało w ramach przebudowy linii kolejowej 131, czyli magistrali Śląsk - Porty.

Znika stara nastawnia w Karsznicach

Trwa rozbiórka nastawni Zduńska Wola Karsznice. Budynek pochodzący z lat 80. XX wieku został przeznaczony do rozbiórki, a nastawnię zastąpiło nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Karsznice.

Nastawnia "ZWK" została zbudowane w latach 80. ubiegłego wieku. Urządzenia wówczas nowoczesne, przejęły funkcje kilku nastawni na terenie stacji Karsznice. Teraz także jej czas dobiegł końca. Ruch pociągów obsługuje już komputerowe Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. Zostało wybudowane na działce sąsiadującej ze starą nastawnią.

Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach

Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewnić ma Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażone zostało w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Budowa nowej nastawni przy ul. Karsznickiej w Zduńskiej Woli to cześć przebudowy magistrali węglowej Śląsk - Porty prowadzonej od 2019 roku.

Lokalne Centrum Sterowania to nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w system komputerowy umożliwiający integrację i automatyzację działania systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. LCS ma możliwość centralizacji sterowania ruchem wielu posterunków.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK zaplanowano cztery LCS dla poszczególnych odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew).

Linia kolejowa 131 po przebudowie

W Zduńskiej Woli Karsznicach przebudowano 16 km torów i 19 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 31 rozjazdów. Na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice zmodernizowano łącznie 29 km torów i 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdy.

Sprawniejsze przejazdy ciężkich składów towarowych w kierunku wschodnim i zachodnim umożliwiają już zmodernizowane w ramach projektu łącznice: nr 542 Zduńska Wola Karsznice - Gajewniki oraz linii 739 Zduńska Wola Karsznice – Zduńska Wola.

- Zmodernizowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Wzrośnie przepustowość trasy, umożliwiając przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych - informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przebudowa magistrali w etapach

Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w 2023 roku.

Przebudowa linii kolejowej numer 131 Śląsk - Bałtyk podzielona jest na odcinki.
Na „starcie” południowego odcinka Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie linii nr 131 prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024.

Na odcinku Nakło Śląskie - Herby Nowe rozpoczęło się projektowanie, planowane do 2023 r.

Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew). Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

90-lecie Karsznic i magistrali węglowej Śląsk - Porty

1 marca 1933 roku nastąpiło oficjalne otwarcie magistrali węglowej Śląsk - Gdynia. 11 listopada 1933 roku oddano do użytku parowozownię w Karsznicach.

Osiedle powstało na początku lat 30. ubiegłego wieku, jak to określają regionaliści "w szczerym polu". Pierwszy służbowy transport pracowników kolei specjalnym pociągiem odbył się na początku 1933 roku.

Magistrala węglowa Śląsk - Porty przebiegająca przez Karsznice to bezpośrednie połączenie kolejowe, jakie powstało o nowo wybudowanego wówczas portu w Gdyni z kopalniami węglowymi Górnego Śląska. Została otwarta 1 marca 1933 roku, a uroczystość odbyła się właśnie w Karsznicach. Z Karsznic Polskie Radio po raz pierwszy przeprowadziło relację radiową na żywo.

Prace przy budowie linii kolejowej rozpoczęły się w 1926 roku, a w 1930 roku oddano do użytku północny i południowy jej odcinek. Pierwszy pociąg dotarł do Karsznic 8 listopada 1930 roku. W tym samym dniu oddano do użytku stację kolejową.
W obecności ministra komunikacji inż. Alfonsa Kuhna dokonano wówczas uroczystego otwarcia skrajnych odcinków magistrali, czyli Herby Nowe - Karsznice i Maksymilianowo koło Bydgoszczy - Gdynia. Niedokończony pozostawał środkowy odcinek magistrali Karsznice - Inowrocław.

Magistralę węglową Śląsk - Porty budowało Francusko - Polskie Towarzystwo Kolejowe. Towarzystwo przyjęło na siebie obowiązek zbudowania brakującej części linii oraz odnogi Siemkowice – Częstochowa i 13 łącznic na stacjach węzłowych. Ruch na całej długości miał się rozpocząć od stycznia 1933 r., ale rozpoczął się 1 marca 1933 r., gdy oddano do użytku ostatni fragment magistrali. Na stacji kolejowej Karsznice minister komunikacji inż. Michał Budkiewicz dokonał uroczystego otwarcia linii. Odcinek środkowy od stacji Karsznice do stacji Inowrocław to 153 km.

Znika budynek starej nastawni w Karsznicach. Zastąpiło ją nowe LCS

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto