Konsultacje KDP w Zduńskiej Woli
Mieszkańcy Zduńskiej Woli w środę, 17 listopada, uczestniczyli w konsultacjach przebiegu Kolei Dużych Prędkości. To nowa linia kolejowa, jaka ma przebiegać z Łodzi do Wrocławia. Przejazd między tymi miejscowościami ma trwać 70 minut.
Mieszkańcy uczestniczą w konsultacjach, jakie pomogą inwestorowi wybrać jeden z czterech wariantów przebiegu. Kolejne oznaczone są numerami: 41 (pomarańczowy), 42 (jasnoniebieski), 43 (zielony) oraz 44 (granatowy). Pierwszy biegnie najbardziej na północ i przecina gminę Szadek, ostatni przebiega korytarzem południowym i zahacza o Zduńską Wolę.
Mieszkańcy na spotkaniach proszeni są o wypełnienie ankiety. Można to zrobić także w Internecie. Ankieta dla mieszkańców dostępna jest TUTAJ
W Zduńskiej Woli KDP nie wzbudza takich emocji, jak w sąsiedniej gminie Zduńska Wola, ale wariant 44, tzw. granatowy, który przechodzi przez miasto i przecina ulicę Getta Żydowskiego został negatywnie oceniony przez samorząd.
- Żeby była jasność. Miasto wyraziło opinię negatywną dla wariantu cztery cztery - twierdzi prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora.
Niektórzy mieszkańcy, którzy przyszyli na spotkanie zarzucali samorządowi, że nie zostali odpowiednio wcześnie poinformowani o planach budowy kolei. Sami inwestorzy przyznają, że cztery warianty prezentowane obecnie powstały zaledwie rok temu. Jak z kolei podkreśla wicestarosta zduńskowolski Wojciech Rychlik, nie były ujmowane w żadnych planach.
Czego dowiedzieli się mieszkańcy?
KDP będzie przebiegać podobnie jak drogowe autostrady bezkolizyjnie z drogami publicznymi. Nie wszystkie jednak połączenia drogowe zostaną utrzymane. Które, to kwestia do rozstrzygnięcia.
Wzdłuż torów będzie ogrodzenie, ekrany akustyczne oraz drogi serwisowe. Te ostatnie zostaną przekazane w zarząd samorządom, jak zakładają plany.
Na trasie KDP zaplanowano przystanki techniczne, ale to nie oznacza, że będzie tam można wsiąść do szybkiego pociągu. Mogą służyć w przyszłości obsłudze ruchu lokalnego. Trudność polega na tym, że nowa linia nie będzie kompatybilna ze starą. Chodzi o sieć trakcyjną. Obecnie Polskie Linie Kolejowe korzystają z sieci 3 kV prądu stałego, a nowe KDP ma używać 25 kV prądu zmiennego.
Stacje, na których zatrzyma się pociąg KDP będą w Łodzi, Sieradzu, Kępnie, Czernicy oraz Wrocławiu.
Kiedy zapadną decyzje?
Wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości zakładają, że etap konsultacji zakończy się w tym roku. W roku 2022 ma być gotowe studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. I także w przyszłym roku na jego podstawie spółka CPK wybierze ostatecznie wariant, który będzie realizowany.
Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to za pół roku, na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone. Budowa planowana jest za dziesięć lat.
Już jednak właściciele nieruchomości powinni myśleć o przygotowaniu się na możliwe wywłaszczenie.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami
Konsultacje w naszym regionie przeprowadza konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański.
Projektanci zostali wybrani do opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla projektu "Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny". Inwestorem jest rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny.
Zapoznać się z planami w poniedziałek będą mogli mieszkańcy gminy Zduńska Wola. Konsultacje dla nich zaplanowano: 22.11.2021 (poniedziałek) godz. 17:30 – Zduńska Wola Gmina – Sala gimnastyczna przy Szkole Podstawowej w Izabelowie, Izabelów 50.
Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.
Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.
Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min, a do Wrocławia do 1 godz. 10 min.
Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?