Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach ZDJĘCIA

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach
Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach Agnieszka Olejniczak
Mieszkańcy Zduńskiej Woli mieli możliwość zapoznania się z propozycjami wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości. Jeden z czterech zahacza o północną Zduńską Wolę. Przeciwko temu korytarzowi są zarówno władze samorządowe miasta, jak i powiatu.

Konsultacje KDP w Zduńskiej Woli

Mieszkańcy Zduńskiej Woli w środę, 17 listopada, uczestniczyli w konsultacjach przebiegu Kolei Dużych Prędkości. To nowa linia kolejowa, jaka ma przebiegać z Łodzi do Wrocławia. Przejazd między tymi miejscowościami ma trwać 70 minut.

Mieszkańcy uczestniczą w konsultacjach, jakie pomogą inwestorowi wybrać jeden z czterech wariantów przebiegu. Kolejne oznaczone są numerami: 41 (pomarańczowy), 42 (jasnoniebieski), 43 (zielony) oraz 44 (granatowy). Pierwszy biegnie najbardziej na północ i przecina gminę Szadek, ostatni przebiega korytarzem południowym i zahacza o Zduńską Wolę.

Mieszkańcy na spotkaniach proszeni są o wypełnienie ankiety. Można to zrobić także w Internecie. Ankieta dla mieszkańców dostępna jest TUTAJ

W Zduńskiej Woli KDP nie wzbudza takich emocji, jak w sąsiedniej gminie Zduńska Wola, ale wariant 44, tzw. granatowy, który przechodzi przez miasto i przecina ulicę Getta Żydowskiego został negatywnie oceniony przez samorząd.

- Żeby była jasność. Miasto wyraziło opinię negatywną dla wariantu cztery cztery - twierdzi prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora.

Niektórzy mieszkańcy, którzy przyszyli na spotkanie zarzucali samorządowi, że nie zostali odpowiednio wcześnie poinformowani o planach budowy kolei. Sami inwestorzy przyznają, że cztery warianty prezentowane obecnie powstały zaledwie rok temu. Jak z kolei podkreśla wicestarosta zduńskowolski Wojciech Rychlik, nie były ujmowane w żadnych planach.

Czego dowiedzieli się mieszkańcy?

KDP będzie przebiegać podobnie jak drogowe autostrady bezkolizyjnie z drogami publicznymi. Nie wszystkie jednak połączenia drogowe zostaną utrzymane. Które, to kwestia do rozstrzygnięcia.

Wzdłuż torów będzie ogrodzenie, ekrany akustyczne oraz drogi serwisowe. Te ostatnie zostaną przekazane w zarząd samorządom, jak zakładają plany.

Na trasie KDP zaplanowano przystanki techniczne, ale to nie oznacza, że będzie tam można wsiąść do szybkiego pociągu. Mogą służyć w przyszłości obsłudze ruchu lokalnego. Trudność polega na tym, że nowa linia nie będzie kompatybilna ze starą. Chodzi o sieć trakcyjną. Obecnie Polskie Linie Kolejowe korzystają z sieci 3 kV prądu stałego, a nowe KDP ma używać 25 kV prądu zmiennego.

Stacje, na których zatrzyma się pociąg KDP będą w Łodzi, Sieradzu, Kępnie, Czernicy oraz Wrocławiu.

Kiedy zapadną decyzje?

Wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości zakładają, że etap konsultacji zakończy się w tym roku. W roku 2022 ma być gotowe studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. I także w przyszłym roku na jego podstawie spółka CPK wybierze ostatecznie wariant, który będzie realizowany.

Kiedy będzie wybrany wariant inwestorski? CPK ocenia, że nastąpi to za pół roku, na przełomie czerwca i lipca 2022 roku. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone. Budowa planowana jest za dziesięć lat.

Już jednak właściciele nieruchomości powinni myśleć o przygotowaniu się na możliwe wywłaszczenie.

Konsultacje społeczne z mieszkańcami

Konsultacje w naszym regionie przeprowadza konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański.
Projektanci zostali wybrani do opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla projektu "Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny". Inwestorem jest rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny.

Zapoznać się z planami w poniedziałek będą mogli mieszkańcy gminy Zduńska Wola. Konsultacje dla nich zaplanowano: 22.11.2021 (poniedziałek) godz. 17:30 – Zduńska Wola Gmina – Sala gimnastyczna przy Szkole Podstawowej w Izabelowie, Izabelów 50.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min, a do Wrocławia do 1 godz. 10 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach

Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach ZDJĘCIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kolej Dużych Prędkości. Zduńska Wola po konsultacjach ZDJĘCIA - Zduńska Wola Nasze Miasto

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto