Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli czeka na promocję, zwiedzających i... pieniądze [zdjęcia]

Agnieszka Olejniczak
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach Agnieszka Olejniczak
Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli, który jest obecnie filią Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola, ma otrzymać promocję dzięki pomysłowi z Budżetu Obywatelskiego. By ocalić zgromadzone w nim dziedzictwo, potrzeba jednak większego zaangażowania samorządu i pieniędzy. Opiekun skansenu Czesław Boczek przyznaje, że większość prac wykonuje z pomocą znajomych i dzięki sponsorom. Ale to na niewiele się zda bez koniecznych remontów lokomotyw.

Czesław Boczek, przez lata społeczny opiekun zabytków, jest już formalnie zatrudniony w Muzeum Historii Miasta i dba o eksponaty służbowo. Jak podkreśla, z koleją związany jest od 41 lat i wsiąkł w skansen doszczętnie. Sam jednak nie jest w stanie podołać wszystkim wyzwaniom. Na szczęście ma znajomych i pomoc od sponsorów.

- Gdyby nie moi przyjaciele i sponsorzy, nie było by tego co jest - uważa Czesław Boczek. - Mamy wielu przyjaciół i chciałby by te osoby, które tu pomagają były pamiętane.

Budynek olejarni wypiaskował dzięki pomocy Dawida Milczarka. Piasek potrzebny do zrobienia alejek dostał od Marka Gierczyńskiego, a Zenobia Radwańska zasponsorowała czyszczenie i odmalowanie pompy.

Skansen nie ma wydzielonej puli pieniędzy wprost z budżetu miasta. Działa w ramach muzeum. Potrzeby są natomiast ogromne. Remont jednej lokomotywy to koszt około 100 tys. zł. A pilnie potrzebuje napraw duma skansenu parowóz Ty246-22. Niestety, uzgodnić trzeba to z Muzeum Kolejnictwa, którego formalnie jest własnością.

- Różnie go nazywają: Amerykan, Truman - opowiada Czesław Boczek. - Ostatnio jak byliśmy w Warszawie, to zaczęli mówić, że chcą go zabrać. A ja powiedziałem: jakim prawem? Przecież on nigdy Warszawy nie widział! Ten ciężki sprzęt był tylko na przewozy towarowe Tarnowskie Góry - Gdynia. Ewentualnie do Krakowa jeździł.

Parowóz został wyprodukowany w Ohio w USA. W 1947 r. Polska zakupiła ich 100 sztuk. W Lokomotywowni Karsznice znajdowało się 70 takich parowozów. Ocalał ten jeden.

Obecnie na terenie Skansenu Lokomotyw w Zduńskiej Woli są:
Parowóz TKp-20 “Śląsk”
Parowóz TKh-4027 “Ferrum”
Parowóz TKb-10 “Baziel”
Parowóz Ty246-22 “Truman”
Parowóz Ty43-74 (1)
Parowóz Ol49-79
Parowóz Pt47-93
Parowóz Ty45-39
Parowóz Ty42-9
Parowóz Tr21-53
Parowóz TKt48-39
Lokomotywa spalinowa SM41-175
Lokomotywa spalinowa SM30-039
Lokomotywa spalinowa SM03-41
wagony osobowe i towarowe, wagonik kolejki na Gubałówkę, wirowy pług odśnieżny, dźwig o napędzie parowym, lokomobila.

Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli znajduje się przy ul. Kolejowej 6. Czynny jest od wtorku do piątku w godzinach 10-16 i w niedzielę w godzinach 11-16.

Bilet normalny kosztuje 5 zł, dla dzieci do lat 6 wejście jest bezpłatne. Młodzież do lat 16 płaci złotówkę. Opłata za przewodnika to 20 zł.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto