Tak oszukują w barach i restauracjach w kurortach: za małe porcje, ukryte ceny RAPORT

OPRAC.:
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Czego mogą spodziewać się klienci w barach i restauracjach podczas wakacyjnych wyjazdów? Według Inspekcji Handlowej, trzeba mieć oczy dookoła głowy. Kontrole przeprowadzone w barach i restauracjach wykazały, że blisko połowie z nich oszukuje się klientów. Nieprawidłowości to na przykład zbyt małe porcje, oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera, brak informacji o cenach. Szczegóły w GALERII ZDJĘĆ.

Inspekcja Handlowa skontrolowała 58 różnych lokali gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. Inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, zajazdy, karczmy, stacje paliw w 13 województwach. Sprawdzali m.in. legalność i rzetelność świadczonych usług gastronomicznych. W ponad połowie lokali stwierdzili nieprawidłowości.

Kwestionowane przez inspektorów praktyki to między innymi podawanie zbyt małych porcji, oszukiwanie przez dodawanie tańszych składników niż podano w karcie czy niejasne określanie cen.

- W ponad połowie odwiedzonych lokali stwierdziliśmy nieprawidłowości. W części z nich, obsługa zaniżała pojemność napojów alkoholowych oraz wagę oferowanych potraw. Zdarzało się, że składniki przygotowanych dań różniły się od tych wymienionych w menu. Niekiedy konsumenci otrzymywali rachunek z doliczoną ceną opakowania, którego w ostateczności nie dostawali. W niektórych kontrolowanych miejscach przy sprzedawanych produktach nie było ceny lub nie określano ilości napojów i potraw, których dotyczy podana cena. Występowały również sytuacje, gdy lokale gastronomiczne używały nieodpowiednich wag do odważania produktów – tłumaczy Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli dotyczyły głównie zamiany składników i używania tańszych zamienników, które sprzedawano klientom jako droższe.

Tymczasem, jak podkreślają inspektorzy, przed zamówieniem posiłku klient powinien mieć informację co zamawia. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne.

Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.

Nagminne jest także wydawanie za małych porcji, używanie przeterminowanych produktów oraz nieprawidłowe przechowywanie żywności.

Jak zareklamować potrawę?

Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania.

Sprawę można też zgłosić do Inspekcji Handlowej. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Nie taki nocleg? Weryfikuj oferty

Jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. Im więcej gwiazdek, tym wyższy będzie standard.

Ustawa o prawach konsumenta nie umożliwia rezygnacji z zarezerwowanego przez Internet pokoju hotelowego w ciągu 14 dni. Hotel może jednak dobrowolnie oferować taką możliwość - często cena takiej rezerwacji jest wyższa.

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, przysługuje ci reklamacja.

Urlop z biurem podróży? Uważaj na kruczki w umowie

Jeżeli planujesz wycieczkę organizowaną przez biuro podróży, sprawdź organizatora turystyki, np. na stronie: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi - radzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj i zapoznaj się z załącznikami do niej.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut i ma to bezpośredni wpływ na koszty.

Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., można bez żadnych kosztów odstąpić od umowy.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
nauczyli się od pisiorów!
Dodaj ogłoszenie