Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice. Rozpoczął się remont elewacji

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Rozpoczęło się odnawianie elewacji budynku dworca PKP Zduńska Wola Karsznice. Ekipa remontowa skuwa stary tynk i przygotowuje do odnowienia zabytkową budowlę.

Budynek dworca PKP Zduńska Wola Karsznice jest wpisany do miejskiej ewidencji zabytków. Pochodzi z lat 30. ubiegłego wieku. Odnowa ma przywrócić mu dawny wygląd i zachować charakterystyczne elementy stylu art deco.

Odnowiona zostanie elewacja budynku wraz z frontową fasadą z jej charakterystycznymi elementami architektonicznymi. Wymienione zostaną również okna i zakonserwowane drzwi zewnętrzne. Zabytkowy zegar, który umieszczony jest w centralnym punkcie budynku wraz ze zdobieniami odzyska dawny wygląd. Odrestaurowane zostanie także logo PKP na elewacji dworca. Remont budynku będzie trwał do końca kwietnia 2023 roku.

– Remont budynku dworca to kolejny element szerokich prac kolejowych na karsznickim odcinku magistrali Śląsk – Bałtyk. Przebudowany układ torowy, sieć trakcyjna oraz system sterowania istotnie ulepszył obsługę składów towarowych. Trwa również budowa terminala przeładunkowego. Liczę na to, że karsznicki węzeł ponownie będzie wykorzystywany na miarę swojego potencjału oraz, że tylko kwestią czasu jest powrót szerokiego ruchu pasażerskiego – mówi Paweł Szewczyk, wiceprezydent Zduńskiej Woli.

W tym roku Karsznice świętują 90-lecie, a dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice powstał wraz z magistralą węglową Śląsk - Porty, budowaną w latach 30. ubiegłego wieku. Budynek dworca został zaprojektowany pod koniec lat trzydziestych XX w. i ukońcozny w 1940 r. To przykład późnego art deco w architekturze, który co ciekawe, nie był charakterystyczny dla ówczesnych budynków kolejowych, a raczej dla gmachów publicznych wznoszonych w Polsce w latach dwudziestych XX w. Cechą charakterystyczną takich obiektów jest zauważalny porządek stylistyczny, symetria i geometryzacja wzorów. Budynki w tym stylu cechowała funkcjonalność, minimalizm z jednoczesnym detalem wzorniczym, takim jak okładzina fasad wykonywana z ceramicznych, odcinających się od fasady płytek.

Dworzec kolejowy Zduńska Wola Karsznice

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice od kilkunastu lat nie pełni już funkcji przystanku, na którym pasażerowie czekają na pociągi i do nich wsiadają. Stacja Zduńska Wola Karsznice została otwarta w latach 30. XX w. w ramach magistrali węglowej łączącej Śląsk i porty. Budynek jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

W 2003 roku świętowano 70. rocznicę budowy magistrali węglowej Śląsk - Porty. Na budynku umieszczono wówczas tablicę pamiątkową.

Budynek stacji jest zamknięty od 2005 roku. Nie ma poczekalni ani kasy. W budynku są biura przewoźnika - firmy Lotos Kolej.

O przywrócenie połączeń pasażerskich do Karsznic i przywrócenie dworcowi poprzedniej rangi ważnej stacji przesiadkowej, co jakiś czas wnioskują kolejowi emeryci i mieszkańcy osiedla. Do tej pory jednak przewoźnicy kolejowi nie byli zainteresowani kursami pociągów na trasach do Bydgoszczy czy do Herbów Nowych i Tarnowskich Gór.

Dworzec Zduńska Wola Karsznice zagrał w filmie „Człowiek na Torze”, był także wymieniany w dziewiątym odcinku serialu „07 zgłoś się”. Ciekawym faktem jest to, że to drugi budynek dworcowy w Karsznicach – pierwszy to przychodnia zdrowia przy ulicy Karsznickiej 124.

90-lecie Karsznic i magistrali węglowej Śląsk - Porty

Magistralę węglową Śląsk - Porty budowało Francusko - Polskie Towarzystwo Kolejowe. Trasę otwarto 1 marca 1933 roku. Była to środa. Z Karsznic Polskie Radio po raz pierwszy przeprowadziło relację radiową na żywo. 11 listopada 1933 roku oddano do użytku parowozownię w Karsznicach.

Prace przy budowie linii kolejowej rozpoczęły się w 1926 roku, a w 1930 roku oddano do użytku północny i południowy jej odcinek. Pierwszy pociąg dotarł do Karsznic 8 listopada 1930 roku. W tym samym dniu oddano do użytku stację kolejową.
W obecności ministra komunikacji inż. Alfonsa Kuhna dokonano wówczas uroczystego otwarcia skrajnych odcinków magistrali, czyli Herby Nowe - Karsznice i Maksymilianowo koło Bydgoszczy - Gdynia. Niedokończony pozostawał środkowy odcinek magistrali Karsznice - Inowrocław.

Jeśli chodzi o osiedle mieszkaniowe, to w 1931 roku PFTK uzyskało tereny pod jego budowę. Do 1939 roku wybudowano 22 bloki mieszkalne. W 1973 roku Karsznice zostały przyłączone do Zduńskiej Woli.

Magistrala węglowa Śląsk - Porty przebiegająca przez Karsznice to bezpośrednie połączenie kolejowe, jakie powstało o nowo wybudowanego wówczas portu w Gdyni z kopalniami węglowymi Górnego Śląska.

Magistralę węglową Śląsk - Porty budowało Francusko - Polskie Towarzystwo Kolejowe. Towarzystwo przyjęło na siebie obowiązek zbudowania brakującej części linii oraz odnogi Siemkowice – Częstochowa i 13 łącznic na stacjach węzłowych. Ruch na całej długości miał się rozpocząć od stycznia 1933 r., ale rozpoczął się 1 marca 1933 r., gdy oddano do użytku ostatni fragment magistrali. Na stacji kolejowej Karsznice minister komunikacji inż. Michał Budkiewicz dokonał uroczystego otwarcia linii. Odcinek środkowy od stacji Karsznice do stacji Inowrocław to 153 km.

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice. Rozpoczął się remont elewacji

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto