Zajęcia miały formę warsztatów i odbywały się w dwóch turach. Po pierwszym cyklu spotkań w marcu uczniowie pracowali samodzielnie, kontaktując się z trenerami poprzez portale społecznościowe. W ten sposób zaplanowali wydarzenia, których celem było przybliżenie lokalnej społeczności losów Żydów, ich kultury i religii. Przed wybuchem wojny ta grupa narodowościowa odgrywała znaczącą rolę w naszym mieście, tworząc jego historię w okresie jego największego rozwoju, czyli u schyłku XIX i na początku XX wieku.
Odkrywanie śladów obecności społeczności żydowskiej uczniowie gimnazjum nr 1 rozpoczęli w sobotę przed południem od zaproszenia zduńskowolan do „fotograficznego wehikułu czasu”. Przypadkowi przechodnie mogli zapozować do zdjęć wzorowanych na archiwalnych fotografiach, jakie nasi uczniowie wyszukali w zduńskowolskim muzeum.
O godzinie 15 i 18 odbyły się wycieczki. Ich trasa wiodła uliczkami, przy których znajdowały się dawniej budynki związane ze społecznością żydowską. Nasi uczniowie wcielili się w rolę przewodników. Opowiadali o ratuszu, synagodze, browarze, getcie. Można było się dowiedzieć, czym różni się piwo koszerne od zwykłego lub czego uczono w szkole talmudycznej dla chłopców.
Dużym zainteresowaniem cieszył się mural przedstawiający hebrajską nazwę miasta. Każdy chętny mógł się na nim podpisać, a przy okazji poznać hebrajską wersję swojego imienia. Ci, którzy zdecydowali się w tym dniu odwiedzić muzeum, mogli skosztować ciastek w kształcie gwiazdy Dawida, samodzielnie upieczonych przez uczestników projektu.
Młodzież realizowała program pod opieką nauczycielek Elżbiety Karbowiak i Katarzyny Nyklewicz. Materiały, jakie udało się zgromadzić podczas działań grupy, zostaną opracowane i umieszczone w zasobach biblioteki szkolnej.
Lady Pank: rocznica debiutanckiej płyty
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?