MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Koncepcja portu przeładunkowego w Karsznicach. Jeszcze nie koniec?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Czy PKP Cargo zamierza wrócić do koncepcji Centralnego Terminalu Multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Władze spółki znów spotkały się władzami samorządowymi.

Centralny Terminal Multimodalny. To wciąż możliwe?

Władze samorządowe spotkały się z przedstawicielami spółki PKP Cargo Terminale. Spotkanie odbyło się 24 marca, a uczestniczył w nim prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora oraz Radosław Wojtczak z PKP Cargo Terminale. Sprawa dotyczyła portu multimodalnego w Karsznicach.

Prezydent Zduńskiej Woli twierdzi, że spotkanie dotyczyło przekazania spółce PKP Cargo Terminale dokumentacji dotyczącej budowy portu przeładunkowego. Tej samej, jaką jesienią ubiegłego roku samorządy miasta i powiatu zgodziły się przekazać kolei, gdy ta starała się o unijną dotację na Centralny Terminal Multimodalny w Karsznicach. Czy to oznacza powrót do pomysłu jego budowy?

- Obiecaliśmy sobie, że dopóki nie będzie konkretów, to nie będziemy o nich mówić, by nie rozbudzać znów nadziei - tłumaczy prezydent Konrad Pokora.

PKP Cargo Terminale, to spółka powołana przez PKP Cargo. Ma dwa porty przeładunkowe w Żurawicy koło Przemyśla oraz Małaszewiczach koło Terespola.

- Sprawa dofinansowania inwestycji w Zduńskiej Woli Karsznicach nie jest jeszcze zamknięta - przekonywał w październiku 2020 roku Krzysztof Losz rzecznik prasowy PKP Cargo. - PKP Cargo widzi zasadność zbudowania hubu multimodalnego w Zduńskiej Woli, gdyż będzie on służył obsłudze ładunków na międzynarodowych szlakach handlowych północ-południe i wschód-zachód.

Port multimodalny w Karsznicach. Takie były plany

W połowie 2020 roku pojawiła się szansa na pozyskanie unijnego dofinansowania. Budowę portu przeładunkowego chciały współfinansować spółki PKP Cargo oraz PKP.

Inwestycja w Karsznicach miała kosztować blisko 74 mln zł, z czego ponad 43 mln zł spodziewano się uzyskać z funduszy europejskich. Kolejowe spółki PKP i PKP Cargo, które powołały specjalnie dla tego projektu spółkę Centralny Terminal Multimodalny, złożyły wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach. Wniosek znalazł się tylko na liście rezerwowej.

PKP dostała nieodpłatnie od samorządu pełną dokumentację projektową, raport z wykonanych przez miasto badań i kompletny wniosek o dofinansowanie. Te same dokumenty, jakie posłużyły Zduńskiej Woli do złożenia wniosku o dofinansowanie w 2016 roku. Chodziło o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Wniosek przepadł wtedy na etapie oceny formalnej z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się już w 2013 roku. Powiat zduńskowolski przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł. Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu do tej pory zrealizowano tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

od 7 lat
Wideo

Wyniki pierwszej tury wyborów we Francji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto