Rozkład jazdy z 1903 r. znaleziony w remontowanym dworcu PKP w Zduńskiej Woli

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Udostępnij:
Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola informuje o nabytku w zbiorach. To rozkład jazdy z 1903 r. znaleziony w remontowanym dworcu PKP w Zduńskiej Woli i przekazany przez firmę budowlaną.

Dokumenty sprzed ponad stu lat odnaleziono w remontowanym budynku dworca PKP w Zduńskiej Woli. Trafiły dziś (21 lipca) do miejskiego muzeum.

- Z przyjemnością informujemy, że dzisiaj muzeum wzbogaciło się w bardzo ciekawe i cenne dokumenty. Ciekawostka jest to, że zostały przypadkowo odkryte przez pracowników rewitalizujących dworzec a przekazane zostały przez pana Arkadiusza Basia właściciela firmy remontowej. Znaleziono je pomiędzy deskami drewnianego stropu, a więc ktoś musiał je specjalnie ukryć. Nie wiadomo jednak dlaczego i kiedy to się stało - informuje Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola.

Dokumenty, które odnaleziono to: rozkład jazdy kolei warszawsko-kaliskiej z 1903 roku na odcinku Łódź-Kalisz, z podanymi czasami przejazdu (Przejazd z Kalisza do Łodzi trwał 1 godzinę 43 minuty) oraz dziennik dyżurnego ruchu, w którym skrupulatnie zanotowano jakie typy lokomotyw przejeżdżały przez stację, numery składów pociągów towarowo-osobowych oraz numery ekspedycji towarowych, jak informuje muzeum.

- To niezwykłe znalezisko wzbogaci naszą kolekcję, ale też może okazać się nie lada gratką dla wszystkich miłośników i badaczy historii kolejnictwa w Polsce - uważają historycy.

Muzeum otrzymało znalezisko dzięki dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Miasta Krystyny Bąk, która jako pierwsza dowiedziała się o znalezisku i od razu poinformowała o nim muzeum, kontaktując placówkę ze znalazcą.

Budynek dworca powstał w 1902 r. podczas budowy linii kolei Warszawsko-Kaliskiej, która poprzez węzeł warszawski z jednej strony i Stację Graniczną w Skalmierzycach, połączyła Imperium Rosyjskie z Europą Zachodnią.

Dla Zduńskiej Woli było to jedno z ważniejszych wydarzeń. Miasto przemysłowe zyskało okno na świat. Towary i surowce, zamiast frachtem konnym zaczęły docierać i wyjeżdżać z miasta koleją. Historycy sugerują, że dzięki Kolei Warszawsko-Kaliskiej miasto przeistoczyło się z rękodzielniczego w fabryczne.

Remont dworca w Zduńskiej Woli

Po modernizacji peronów i budowie nowego przejścia podziemnego na stacji Zduńska Wola, Polskie Linie Kolejowe wspólnie z miastem unowocześnią budynek dworca, który stanie się bardziej funkcjonalny. Zapewni to nowy układ kas biletowych oraz połączenie poczekalni z częścią komercyjną. Łączenie podróży koleją i innymi środkami transportu zapewni budowa stanowisk dla autobusów, miejsca parkingowe oraz stojaki dla rowerów.

Prace są realizowane w ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” o wartości ok. 50 mln zł netto. Wartość przebudowy dworca i sąsiadującego terenu w Zduńskiej Woli wynosi ok. 3,7 mln zł. Zadanie jest współfinansowane w 85 proc. ze unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.

Plac budowy został przekazany wykonawcy 30 maja 2022 roku. Budynek przebudowuje Zakład Robót Budowlanych BUDOMAX Arkadiusz Baś z Grabowca.

Umowa została zawarta z wykonawcą 7 maja 2021 roku z terminem wykonania prac do 7 grudnia 2023 roku.

Budynek dworca remontuje miasto z PKP

Budynek dworca PKP w Zduńskiej Woli należy do miasta. Inwestycję samorząd prowadzi wspólnie z koleją.

Jak informuje Krystyna Bąk dyrektor Biuro Strategii i Rozwoju Miasta w Urzędzie Miasta Zduńska Wola, zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi zostaną skute istniejący tynki w celu odkrycia oryginalnej elewacji ceglanej. Dach budynku wykonany zostanie z dachówki ceramicznej. Istniejące piwnice zostaną zasypane, a fundamenty poddane zostaną izolacji przeciwwilgociowej. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa.

Zgodnie z opinią Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków należy odtworzyć formę historycznej stolarki. Posadzka podłogi wykonana zostanie z płytek grosowych. W budynku wybudowane zostaną toalety ogólnodostępne. Przewiduje się wymianę istniejących instalacji wewnątrz budynku, w tym wymianę oświetlenia na energooszczędne. Budynek dostosowany zostanie do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez wykonanie ścieżki z dotykowych płytek prowadzących niewidomych. Budynek dworca zostanie podłączony do miejskiej sieci cieplnej.

W celu przywrócenia budynkowi dworca pierwotnego symetrycznego wyglądu rozebrany zostanie budynek bagażowni. Wykonane zostanie zadaszone przejście od budynku dworca na perony.

W ramach przebudowy wykonane zostanie także zagospodarowanie terenu wokół budynku dworca. Na placu Żelaznym wykonane zostaną nowe chodniki, wybudowane nowe miejsca postojowe przy budynku dworca – 5 miejsc, w tym dwa dla osób niepełnosprawnych. Będzie też nowy asfalt. Wykonana zostanie kanalizacja deszczowa oraz nowe przyłącza wod – kan do budynku. Wykonane zostanie także nowe oświetlenie.

Na terenie placu Żelaznego, na wprost budynku dworca wykonane zostaną zadaszone dwa miejsca postojowe dla autobusów. W miejscu przeznaczonym dla autobusów poza zadaszeniem wykonanie zostanie utwardzenie terenu kostką granitową.

W tym roku zakłada się, że będą prowadzone prace budowlane w budynku dworca oraz zostanie wykonane podłączenie do miejskiej sieci cieplnej. W roku 2023 prace będą się koncentrować na zagospodarowaniu terenu. Termin zakończenia prac to 7 grudzień 2023 roku.

Przebudowa dworca z unijną dotacją

Dworzec w Zduńskiej Woli, jest jednym z czterech przystanków kolejowych, jakie do 2023 roku mają zostać zmodernizowane w województwie łódzkim. Łącznie będzie to kosztowało około 50 mln zł. Z Unii Europejskiej pochodzi około 30 mln zł, PKP PLK dokłada około 11 mln zł.

PKP PLK zrealizują inwestycje dzięki dofinansowaniu przyznanemu przez Zarząd Województwa Łódzkiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt zatytułowany „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” został złożony w ramach tzw. naboru bezkonkursowego. To znaczy, że wystarczyło, że został dobrze oceniony pod względem formalnym i merytorycznym, by otrzymać dofinansowanie.
Całkowita wartość projektu wynosi 50 mln 221 tys. zł, a wartość dofinansowania to 34 mln 420 tys. zł, z czego 30 mln 771 tys. zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 3 mln 648 tys. zł to wkład z Budżet Państwa. Resztę pokryła spółka PKP PLK.

Rozkład jazdy z 1903 r. znaleziony w remontowanym dworcu PKP...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Neo Tools

NEO TOOLS 81-551-L

253,12 zł160,00 zł-37%
miejsce #2

Columbia

Columbia Trailstorm Waterproof Black Solar

449,99 zł329,99 zł-27%
miejsce #3

Hi-Tec

Hitec Męska Kurtka Softshell Hi-Tec Neti Czarna

154,99 zł137,99 zł-11%
miejsce #4

Hi-Tec

Hi Tec Hitec Kurtka Męska Softshell Kars Black

169,99 zł157,89 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Zobacz nasz nowy program 3 SPOSOBY NA - i.PL

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie