Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konsultacje Kolei Dużych Prędkości w Izabelowie w gminie Zduńska Wola ZDJĘCIA

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Kolejny raz mieszkańcy mają się wypowiedzieć w sprawie wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie. Tym razem przedstawiono trzy możliwe korytarze. Przeprowadzający konsultacje oczekują na ankiety, ale tym razem wyłącznie w formie elektronicznej.

Konsultacje Kolei Dużych Prędkości

W Izabelowie w gminie Zduńska Wola kolejny raz mieszkańcom przedstawiono plany budowy szybkiej kolei. Tym razem zaproponowane zostały trzy warianty przebiegu KDP. Mieszkańcy mogą jeszcze raz je ocenić w ankietach. Wypełnić je trzeba jednak online.

Przez teren gminy Zduńska Wola przebiegać ma Kolej Dużych Prędkości, a mieszkańcy na spotkaniu 29 marca zostali zapoznani z jej wariantami wybranymi po pierwszej turze konsultacji, jakie odbyły się jesienią.

Nowe warianty przebiegu konsultowane obecnie są trzy i zostały oznaczone numerami W51 - czerwony, W52 - fioletowy, oraz W53 - żółty. Przebieg aktualnych 3 hybrydowych wariantów W 51, W52, W53 powstał z połączenia poprzednich 4 wariantów. Na terenie gminy Zduńska Wola zrezygnowano ze wzbudzającego najwięcej kontrowersji wariantu W44. Natomiast W 41 to obecnie W52.

Za tym wariantem biegnącym najbardziej na północ opowiada się samorząd gminy Zduńska Wola. Jak podkreśla Antoni Wujda, zastępca wójta gminy, to przebieg w śladzie, jaki był już konsultowany w 2012 roku i jaki jest najmniej uciążliwy dla mieszkańców.

W42 to obecnie wariant żółty, czyli W53. Ten przebieg między innymi przecina Suchoczasy i przechodzi łącznicą przez Gajewniki. Wariant W43 to obecnie W51, czyli czerwony, który również jest dla mieszkańców gminy Zduńska Wola trudny do zaakceptowania.

Szczegółowe mapy można znaleźć TUTAJ:
WARIANT 51
WARIANT 52
WARIANT 53

Ankiety i wersja ostateczna

Podczas spotkania w Izabelowie przedstawiono wyniki poprzednich konsultacji i złożonych przez mieszkańców ankiet. Podano, że łącznie ze wszystkich gmin na odcinku Łódź - Wrocław napłynęło 13 tys. ankiet, z czego około 10 tys. pochodziło z pięciu najbardziej zainteresowanych samorządów. Między innymi z gminy Zduńska Wola, gdzie powstał komitet społeczny przeciwko wariantowi W44. Mieszkańcy gminy Zduńska Wola złożyli 1444 ankiety.

Teraz firma przygotowująca studium dla KDP ponownie oczekuje od mieszkańców wypowiedzenia się o nowych wariantach. Ale będzie przyjmować ankiety tylko przez Internet. Można je wypełnić pod tym adresem:https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=eHSrgTyNNkeLVH8r_Z-iDjZzW8TmG51Kv9unNPDQUwJUOTcyVDRZTlVaSVJHUVJZM1RLQjM3QTFQRS4u

Pomoc w wysłaniu ankiet deklaruje Urząd Gminy Zduńska Wola. Mieszkańcy mogą je wypełniać przez Internet w siedzibie gminy.

Termin przyjmowania uwag mija 9 maja. Natomiast na przełomie czerwca i lipca 2022 roku ma być gotowy wariant inwestorski. Ma to być ostatecznie wybrany jeden z trzech konsultowanych. Wtedy ma być pokazany szczegółowy przebieg linii z granicami działek, które zostaną wywłaszczone.

Odpowiedzi na pytania ankiety będą jednym z elementów branych pod uwagę podczas wyboru ostatecznego wariantu. Pozostałe czynniki to między innymi liczba kolizji drogowych czy gospodarstw do wywłaszczenia oraz uwarunkowań środowiskowych czy wreszcie wyliczenie kosztów inwestycji.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który jest inwestorem, studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego przygotowuje konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański. Opracowanie dotyczy budowy linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwach: łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim, w powiatach: łódzkim, pabianickim, łaskim, zduńskowolskim, sieradzkim, ostrzeszowskim, wieruszowskim, kępińskim, oleśnickim, namysłowskim, oławskim i wrocławskim.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut, a do Wrocławia do 70 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

KDP i CPK. Co to za inwestycje?

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.

Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.

 Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę. Jak wynika z harmonogramów GDDKiA, podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/h w pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej). Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia (od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”). W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią.

Konsultacje Kolei Dużych Prędkości w Izabelowie w gminie Zdu...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto