Realizacja inwestycji w Karsznicach pochłonąć ma blisko 74 mln zł, z czego ponad 43 mln zł ma pochodzić z funduszy europejskich.
Przekazaliśmy PKP posiadaną dokumentację projektową, raport z wykonanych przez miasto badań i kompletny wniosek o dofinansowanie - wyjaśnia Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli. - Dzięki temu powołana przez kolej spółka Centralny Terminal Multimodalny mogła złożyć w terminie wniosek o dofinansowanie inwestycji w Łódzkim Urzędzie Marszałkowskim.
Urząd Miasta Zduńska Wola informuje właśnie, że projekt przeszedł pomyślnie ocenę formalną
Od lat zabiegam o budowę portu w Karsznicach. Z niecierpliwością czekamy teraz na ocenę merytoryczną wniosku. Liczę, że eksperci docenią doskonałe położenie Zduńskiej Woli na skrzyżowaniu największych tras kolejowych i drogowych - mówi prezydent Pokora.
Karsznicki port konkuruje z podobnymi inwestycjami Łódź-Północ oraz Multimodal Terminal Miratrans w powiecie kutnowskim. Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu to ponad 43 mln złotych. Zgodnie z jego regulaminem ocena merytoryczna wniosku o dofinansowanie zostanie przeprowadzana w terminie do 30 dni roboczych od zakończenia oceny formalnej.
Centralny Terminal Multimodalny to spółka celowa stworzona przez PKP S.A. i PKP CARGO S.A. Jej kapitał zakładowy podwyższono w styczniu 2020 r. do 1,5 mln złotych. Spółka wyraża gotowość do realizacji inwestycji w Karnicach po pozytywnych rozstrzygnięciu konkursu na unijne dotacje.
Jak to było z portem w Karsznicach?
O budowie portu multimodalnego w Karsznicach mówi się od wielu lat. Już w 2013 roku powstał projekt pod nazwą Miejski Obszar Funkcjonalny Zduńska Wola Karsznice. Miał być realizowany w latach 2014 – 2020 przez kilka samorządów. Były to: powiat łaski, miasto Zduńska Wola, gmina Zduńska Wola, gmina Sędziejowice oraz lider tego projektu, jakim był wówczas powiat zduńskowolski. Wartość tego ogromnego przedsięwzięcia wynosiła 270 mln zł. W ramach projektu miał powstać port, łącznik między obecną drogą wojewódzką nr 482 a trasą S8. Wyznaczone miały być tereny inwestycyjne. Koncepcja upadła, bo miasto Zduńska Wola przygotowało samodzielny wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych tylko na jeden element, czyli sam port. Na tym skończyła się ta historia i przez kilka lat nikt do tematu nie wracał.
W 2018 roku w innej nieco formie pomysł powrócił. Teren, który przeznaczony został pod budowę portu odwiedzał m.in. premier Mateusz Morawiecki. W październiku 2019 roku w Karsznicach odbyło się spotkanie, podczas którego oficjalnie podpisano dokumenty mówiące o współpracy przy budowie portu PKP Cargo i PKP S.A. Uczestniczył w nim m.in. wicepremier Piotr Gliński, który podkreślał wówczas jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców całego regionu.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?