Na magistrali węglowej ze Śląska do portów w Trójmieście ma się poprawić możliwość przewozu towarów, ale też w perspektywie jest powrót ruchu pasażerskiego.
PKP PLK inwestuje w przebudowę linii kolejowej kilkaset milionów złotych. Budowane są nowe tory i sieć trakcyjna na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Są już nowe rozjazdy na stacjach Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię nr 131, czyli magistralę węglową, jaka powstała w latach 30. XX wieku. Inwestycja za ponad 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Inwestycja umożliwi szybszy transport towarów. Podróżni skorzystają z odnowionych peronów oraz kładek nad torami - zapowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak informuje PKP PLK, na stacjach kolejowych Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe wykonawca zamontował pierwsze rozjazdy. Wcześniej przygotowane zostało podtorze. Urządzenia pozwolą na płynną jazdę pociągów z toru głównego na tory sąsiednie oraz utrzymanie rozkładowych kursów.
Dzięki tym urządzeniom, pociągi towarowe nie będą musiały na tym odcinku zwalniać, a nowe rozjazdy zwiększają również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
W Zduńskiej Woli ułożonych będzie blisko 9 km torów oraz powstanie ponad 20 rozjazdów. Do tej pory zamontowano już 6 rozjazdów oraz ułożono 6 km nowych szyn, wykorzystując około 5 tys. podkładów kolejowych.
Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach
Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewnić ma Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Budowa nastawni trwa przy ul. Karsznickiej w Zduńskiej Woli.
Lokalne Centrum Sterowania to nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w system komputerowy umożliwiający integrację i automatyzację działania systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. LCS ma możliwość centralizacji sterowania ruchem wielu posterunków.
Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK zaplanowano cztery LCS dla poszczególnych odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew).
Przystanki kolejowe dla podróżnych
Na stacji Zduńska Wola Karsznice Południowe trwa budowa nowego peronu. Ustawiane są betonowe konstrukcje. Prace obejmą układ torowy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania - jak wyjaśnia rzecznik PKP PLK.
Prace trwają także na stacjach Chociw Łaski, Kozuby oraz przystanku Siedlce Łaskie. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby powstają nowe kładki nad torami z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane są podpory i szyby windowe. Układane są ścianki nowych peronów, które będą dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych.
Przystanek kolejowy w Karsznicach, czyli Zduńska Wola Południowa, nie pełni już funkcji dworca od kilku lat. Ostatni pociąg pasażerski zatrzymywał się tam w 2015 roku.
Przede wszystkim ruch towarowy
Efekty inwestycji to większa przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h, jak zapowiada PKP PLK.
Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w pierwszym kwartale 2023 roku.
Inwestycja jest realizowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko i stanowi jeden z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym, który jest wart niemal 5,2 mld zł. Dofinansowanie unijne wyniesie niecałe 3,2 mld zł.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?