Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa linii kolejowej Śląsk - Porty. Jak idą prace w Zduńskiej Woli Karsznicach?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Pociągi pasażerskie wrócą na dworzec w Zduńskiej Woli Karsznicach i Zduńskiej Woli Południowej. Takie plany mają Polskie Linie Kolejowe, które przebudowują magistralę węglową Śląsk - Porty. Kolej korzysta z unijnego dofinansowania i wyda na ten cel blisko 600 mln zł.

Na magistrali węglowej ze Śląska do portów w Trójmieście ma się poprawić możliwość przewozu towarów, ale też w perspektywie jest powrót ruchu pasażerskiego.

PKP PLK inwestuje w przebudowę linii kolejowej kilkaset milionów złotych. Budowane są nowe tory i sieć trakcyjna na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Są już nowe rozjazdy na stacjach Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię nr 131, czyli magistralę węglową, jaka powstała w latach 30. XX wieku. Inwestycja za ponad 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Inwestycja umożliwi szybszy transport towarów. Podróżni skorzystają z odnowionych peronów oraz kładek nad torami - zapowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak informuje PKP PLK, na stacjach kolejowych Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe wykonawca zamontował pierwsze rozjazdy. Wcześniej przygotowane zostało podtorze. Urządzenia pozwolą na płynną jazdę pociągów z toru głównego na tory sąsiednie oraz utrzymanie rozkładowych kursów.

Dzięki tym urządzeniom, pociągi towarowe nie będą musiały na tym odcinku zwalniać, a nowe rozjazdy zwiększają również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

W Zduńskiej Woli ułożonych będzie blisko 9 km torów oraz powstanie ponad 20 rozjazdów. Do tej pory zamontowano już 6 rozjazdów oraz ułożono 6 km nowych szyn, wykorzystując około 5 tys. podkładów kolejowych.

Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach

Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewnić ma Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Budowa nastawni trwa przy ul. Karsznickiej w Zduńskiej Woli.

Lokalne Centrum Sterowania to nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w system komputerowy umożliwiający integrację i automatyzację działania systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. LCS ma możliwość centralizacji sterowania ruchem wielu posterunków.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK zaplanowano cztery LCS dla poszczególnych odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew).

Przystanki kolejowe dla podróżnych

Na stacji Zduńska Wola Karsznice Południowe trwa budowa nowego peronu. Ustawiane są betonowe konstrukcje. Prace obejmą układ torowy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania - jak wyjaśnia rzecznik PKP PLK.

Prace trwają także na stacjach Chociw Łaski, Kozuby oraz przystanku Siedlce Łaskie. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby powstają nowe kładki nad torami z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane są podpory i szyby windowe. Układane są ścianki nowych peronów, które będą dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych.

Przystanek kolejowy w Karsznicach, czyli Zduńska Wola Południowa, nie pełni już funkcji dworca od kilku lat. Ostatni pociąg pasażerski zatrzymywał się tam w 2015 roku.

Przede wszystkim ruch towarowy

Efekty inwestycji to większa przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h, jak zapowiada PKP PLK.

Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w pierwszym kwartale 2023 roku.

Inwestycja jest realizowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko i stanowi jeden z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym, który jest wart niemal 5,2 mld zł. Dofinansowanie unijne wyniesie niecałe 3,2 mld zł.

Przebudowa linii kolejowej Śląsk - Porty. Jak idą prace w Zd...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto